W większości pojazdów poruszających się po polskich drogach występują paski. Przeniesienie napędu pomiędzy wprawionymi w ruch elementami za pomocą paska to rozwiązanie, które funkcjonuje już od wielu lat i sprawdza się bardzo dobrze. Właśnie dlatego producenci samochodów bardzo często się na nie decydują. Między innymi poszczególne elementy układu rozrządu połączone są ze sobą paskiem. Za pomocą paska napędzany jest wałek rozrządu który odpowiada za pracę zaworów tłoczących do silnika mieszankę oraz zaworów wydechowych opróżniających silnik ze spalin. To właśnie ta część odpowiedzialna jest za prawidłową pracę silnika.
Pasek najczęściej wykonany jest z tworzywa gumowego. Paski klinowe różnią się budową od pasków rozrządu. Posiadają rowki nacięte wzdłużnie, które zapobiegają ich zsuwaniu się z rolek, na które są założone. Paski rozrządu nie są, aż tak narażone na zsuwanie dlatego ich budowa jest inna. Posiadają zęby, które ściśle dolegają do kół zębatych. W ich przypadku bardziej prawdopodobnym zdarzeniem jest przesunięcie na kole zębatym powstałe w wyniku zużycia gumy lub mocnego szarpnięcia silnika. W przypadku zerwania lub uskoku paska może dojść do uszkodzenia silnika.
Każdy mechanizm rozrządu ma określony czas żywotności. Zwykle producenci zalecają jego wymianę co 60 tyś. kilometrów lub co około 5 lat warto jednak mieć na uwadze warunki użytkowania. W mocno obciążonych pojazdach dostawczych lub wysilonych autach sportowych może być konieczność wymiany pasków z większą częstotliwością.
Biorąc pod uwagę jak ważne zadanie pełnią paski nie zaleca się na nich oszczędzać. Tez z pozoru mało istotny kawałek gumy odpowiada za prawidłową pracę pojazdu, a jego uszkodzenie może skutecznie unieruchomić auto. Warto więc wybrać paski renomowanych producentów takich jak Contitech, Conti, Gates, INA, Dayco, Bosch, Hutchinson. Dobrym rozwiązaniem jest zakup całego zestawu rozrządu wraz takimi elementami jak pasek, pompa wody, rolki i napinacze. Przy wysokim koszcie związanym z wymianą paska warto dokonać kompleksowej naprawy i wymienić również resztę elementów.
Powodów jest wiele. Część z nich związana jest z charakterystyką zastosowanych do produkcji części materiałów, inna ma związek z eksploatacją i zużyciem występującym po czasie. Pasek zawsze należy wymieniać w całości. Najczęściej możemy wskazać takie powody jak:
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROËN
DACIA
DODGE
FIAT
FORD
HONDA
HYUNDAI
INFINITI
JAGUAR
JEEP
KIA
LAND ROVER
LEXUS
MAZDA
MERCEDES-BENZ
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLVO
VW
AC
ACURA
AIXAM
ALPINA
ALPINE
ARO
ASTON MARTIN
AUSTIN
AUTO UNION
AUTOBIANCHI
AVIA
BEDFORD
BENTLEY
BERTONE
BUGATTI
BUICK
CADILLAC
DAEWOO
DAF
DAIHATSU
DAIMLER
DS
EAGLE
FORD USA
FOTON
FSO
GAZ
GEO
GMC
GONOW
HUMMER
INNOCENTI
ISUZU
IVECO
LADA
LAMBORGHINI
LANCIA
LIGIER
LINCOLN
LOTUS
MARUTI
MASERATI
MERCURY
MG
MICROCAR
MORGAN
MORRIS
MOSKVICH
OLDSMOBILE
OLTCIT
PIAGGIO
PININFARINA
PLYMOUTH
PONTIAC
PROTON
PUCH
RANGER
RENAULT TRUCKS
ROLLS-ROYCE
ROVER
SANTANA
SSANGYONG
STEYR
TALBOT
TATA
TRABANT
TRIUMPH
UAZ
VAUXHALL
WARTBURG
YUGO
ZASTAVA
ZAZ
Wszystkie nazwy handlowe, nazwy produktów, nazwy firm i ich
loga użyte na naszych stronach należą do ich właścicieli i są używane wyłącznie w celach identyfikacyjnych. Mogą
być one zastrzeżonymi znakami towarowymi. Wszystkie materiały, opisy i zdjęcia prezentowane na naszych stronach
użyte są w celach informacyjnych.
