Wyszukaj VIN

Paski napędowe / rozrządu - wybierz markę

W większości pojazdów poruszających się po polskich drogach występują paski. Przeniesienie napędu pomiędzy wprawionymi w ruch elementami za pomocą paska to rozwiązanie, które funkcjonuje już od wielu lat i sprawdza się bardzo dobrze. Właśnie dlatego producenci samochodów bardzo często się na nie decydują. Między innymi poszczególne elementy układu rozrządu połączone są ze sobą paskiem. Za pomocą paska napędzany jest wałek rozrządu który odpowiada za pracę zaworów tłoczących do silnika mieszankę oraz zaworów wydechowych opróżniających silnik ze spalin. To właśnie ta część odpowiedzialna jest za prawidłową pracę silnika.

Budowa paska napędowego

Pasek najczęściej wykonany jest z tworzywa gumowego. Paski klinowe różnią się budową od pasków rozrządu. Posiadają rowki nacięte wzdłużnie, które zapobiegają ich zsuwaniu się z rolek, na które są założone. Paski rozrządu nie są, aż tak narażone na zsuwanie dlatego ich budowa jest inna. Posiadają zęby, które ściśle dolegają do kół zębatych. W ich przypadku bardziej prawdopodobnym zdarzeniem jest przesunięcie na kole zębatym powstałe w wyniku zużycia gumy lub mocnego szarpnięcia silnika. W przypadku zerwania lub uskoku paska może dojść do uszkodzenia silnika.

Każdy mechanizm rozrządu ma określony czas żywotności. Zwykle producenci zalecają jego wymianę co 60 tyś. kilometrów lub co około 5 lat warto jednak mieć na uwadze warunki użytkowania. W mocno obciążonych pojazdach dostawczych lub wysilonych autach sportowych może być konieczność wymiany pasków z większą częstotliwością.

Biorąc pod uwagę jak ważne zadanie pełnią paski nie zaleca się na nich oszczędzać. Tez z pozoru mało istotny kawałek gumy odpowiada za prawidłową pracę pojazdu, a jego uszkodzenie może skutecznie unieruchomić auto. Warto więc wybrać paski renomowanych producentów takich jak Contitech, Conti, Gates, INA, Dayco, Bosch, Hutchinson. Dobrym rozwiązaniem jest zakup całego zestawu rozrządu wraz takimi elementami jak pasek, pompa wody, rolki i napinacze. Przy wysokim koszcie związanym z wymianą paska warto dokonać kompleksowej naprawy i wymienić również resztę elementów.

Dlaczego dochodzi do uszkodzenia paska?

Powodów jest wiele. Część z nich związana jest z charakterystyką zastosowanych do produkcji części materiałów, inna ma związek z eksploatacją i zużyciem występującym po czasie. Pasek zawsze należy wymieniać w całości. Najczęściej możemy wskazać takie powody jak:

  • wyciek oleju na pasek
  • zbieranie się pod paskiem zanieczyszczeń, które uszkadzają sam pasek oraz rolki
  • problem z łożyskami rolek powodujący duży opór i ślizganie się paska
  • rozciągnięcie, pęknięcie lub wyszczerbienie związane z eksploatacją
  • usterka elementów odpowiedzialnych za właściwe naciągnięcie paska