check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 500zł gratis
FILTROWANIE TOWARÓW
Cena produktu:
Przelewy24
Michał Górecki, 28.07.2020 07:28:56
Okiem eksperta- utrata mocy w aucie

Okiem eksperta- utrata mocy w aucie

Twój silnik miał nagły spadek mocy? Problem może być prosty do rozwiązania albo wiązać się z poważną naprawą. Tak czy inaczej nie powinno się go lekceważyć. Potencjalne przyczyny opisane w tekście.

Okiem eksperta- utrata mocy w aucie.

Utrata mocy naszego silnika zawsze ma jakąś przyczynę. Może być ona bardzo prosta i wynikać z faktu, że zatankowaliśmy paliwo gorszej jakości lub nasza jednostka napędowa jest już wyeksploatowana, ale może to się wiązać również z poważniejszymi problemami.

Zabrudzony układ powietrzny czyli filtr i dolot.

Jednym z elementów mieszanki, która potrzebna jest do prawidłowej pracy silnika jest powietrze. Jeśli dojdzie do znacznego zabrudzenia filtra powietrza lub kanału dolotowego powietrza do silnika, może się to przełożyć na odczuwalny spadek mocy. Sama diagnostyka tej części nie powinna przysporzyć problemów, ponieważ zwykle dostęp do filtra powietrza jest łatwy. Podczas wymiany filtra warto zwrócić również uwagę na przewody. Określić czy nie są zabrudzone, pęknięte i czy posiadają odpowiednią szczelność. Spadek mocy może być związany również z brakiem szczelności, ponieważ do układu dostaje się zbyt dużo powietrza. Jeśli mamy do czynienia z silnikiem wyposażonym w turbinę warto również sprawdzić dolot powietrza do turbosprężarki. Silniki wysokoprężne z biegiem lat mogą osadzać nagar, który będzie zwężał światło przewodów powodując tym samym ograniczenie dostępu powietrza do układu . W silnikach diesla może dojść również do zacięcia klap regulujących długość kanałów powietrznych lub do zabrudzenia przepływomierza. 

Wtryskiwacze i pompy paliwa.

Spadek mocy może być bezpośrednio związany z układem zasilania paliwem. Nowoczesne silniki benzynowe oraz diesle korzystają z układów z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub systemem common rail. Z biegiem lat wtryskiwacze ulegają zużyciu. Dobrym sposobem na przedłużenie żywotności układu paliwowego jest wybór paliwa wysokiej jakości. W Silnikach wysokoprężnych dość popularne są również usterki wysokociśnieniowej pompy paliwa.

EGR i DPF

Układ recylkulacji spalin (EGR)  to niestety często słaby punkt samochodów wyposażonych w silnik diesla. Elementy układu mogą pokrywać się nagarem co prowadzi do jego nieprawidłowego działania. Objawy tej usterki to najczęściej dymienie z układu wydechowego. W zależności od tego w jakiej pozycji zawór się zablokuje możemy mieć do czynienia ze spadkiem mocy w całym zakresie obrotów lub tylko w części.

To część ciesząca się złą opinią wśród użytkowników samochodów, głównie z racji na wysokie koszty eksploatacji. Zatkany filtr DPF, również może powodować spadek mocy silnika, a jego czyszczenie nie zawsze jest możliwe i czasem w grę wchodzi tylko wymiana.

Problemy z zapaleniem i utrata mocy

Jeśli utrata mocy ma związek z układem zapłonowym w pierwszej kolejności warto sprawdzić świece zapłonowe. O świecach można dowiedzieć się więcej w jednym z naszych poprzednich wpisów. Winowajcą może być również aparat zapłonowy, który oprócz problemów z mocą będzie powodował nierówną pracę silnika i problemy z zapalaniem jednostki napędowej.

Turbina

Objawy utraty mocy mogą powodować również nieszczelności kolektora. W tym przypadku silnik będzie się dusił co może być również wskazaniem na awarie turbiny. Zużytą turbinę można poddać regeneracji lub wymienić na nowy podzespół.

Czujniki

W nowoczesnych samochodach istotną rolę odgrywają czujniki. Jeśli dojdzie do awarii któregoś z nich również możemy mieć do czynienia ze spadkiem mocy. Częstej usterce ulegają sondy lambda, co powoduje nadmierne spalanie paliwa i utratę mocy.  

Niefachowe naprawy lub amatorski tuning

Fani tuningu często podejmują działania mające na celu zwiększenie mocy pojazdu poprzez zmianę oprogramowania i parametrów pracy komputera pojazdu. Niestety jeśli takie działania nie są wykonane poprawnie może to prowadzić do skutku wręcz odwrotnego. Auto zamiast zyskać na mocy może ją stracić. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest powrót do fabrycznego oprogramowania.

Niefachowa wymiana paska rozrządu lub założenie go w niewłaściwy sposób również spowoduje osłabienie auta, a może również prowadzić do uszkodzenia silnika.