check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 299zł gratis
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Warsztat
  4. Jak sprawdzić, czy sonda lambda działa poprawnie?
Powrót
Marek Zielonka, 04.09.2021 10:33:01
Jak sprawdzić, czy sonda lambda działa poprawnie?

Jak sprawdzić, czy sonda lambda działa poprawnie?

Sonda lambda jest istotnym elementem znajdującym się w układzie wydechowym pojazdu. Jej poprawne działanie jest bardzo istotne, gdyż pozwala na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jak każdy element pojazdu, tak również i sonda lambda może jednak ulec awarii. Uszkodzenie sondy lambda może objawiać się na wiele różnych sposobów. Przykładem może być zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki „check engine”. Czasami bywa jednak, że sonda lambda działa, a powodem zapalenia się wspomnianej kontrolki jest fakt, że przesyła ona do sterownika błędne wyniki. W jaki sposób można więc sprawdzić, czy sonda lambda działa poprawnie? Dowiecie się tego z poniższego artykułu.

Jak sprawdzić sondę lambda? Poznaj różne sposoby

Istnieją różne sposoby diagnostyki sondy lambda. Jeden z nich przebiega z wykorzystaniem testera diagnostycznego. Polega on na weryfikacji błędów zapisanych na komputerze pokładowym. Ten sposób diagnostyki wykonywany jest zazwyczaj przez mechaników. Dzięki tak uzyskanym informacjom możliwe jest stwierdzenie, czy uszkodzeniu uległ czujnik, współpracująca z nim grzałka, czy też powodem problemów jest inne uszkodzenie.

Inną metodą sprawdzania sondy lambda jest zwyczajne jej wymontowanie z pojazdu oraz dokładne obejrzenie. Już na podstawie samego wyglądu tego elementu można wiele wywnioskować. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę podczas dokonywania oględzin sondy lambda jest ewentualna obecność nalotu w kolorze białym lub czerwonym (która świadczy o używaniu paliwa słabej jakości). Jeśli zauważymy zaś tłusty nalot w kolorze czarnym, wówczas możemy wywnioskować, że silnik zużywa za dużo oleju.

Bardzo często zdarza się również, że na powierzchni sondy lambda widoczny jest zielonkawy nalot. Świadczy on o tym, że do komory spalania przedostaje się płyn chłodniczy. To z kolei oznaczać może między innymi awarię uszczelki pod głowicą. Na sondzie pojawić się może również ciemnobrązowy nalot. Jego obecność może wynikać z uszkodzenia układu wtryskowego.

Analiza parametrów czujnika, jako trzecia metoda diagnostyki sondy lambda

Użycie testera diagnostycznego sondy lambda lub diagnoskopu pozwala na uzyskanie parametrów, które świadczą o prawidłowej (lub nie) pracy omawianego elementu. Analiza tych parametrów pozwala przede wszystkim na określenie źródła ewentualnych problemów (dzięki niej możemy stwierdzić, czy problem leży po stronie sondy, czy może jest spowodowany czymś zupełnie innym). Jednym z analizowanych parametrów jest częstotliwość sygnału oraz napięcie sondy.

Warto zaznaczyć, że częstotliwość powinna wynosić około 0,5 Hz. Innym istotnym parametrem jest napięcie referencyjne na wtyczce przyłączeniowej sondy lambda. Jego wartość powinna mieścić się w zakresie od 400 mV do 500 mV. Ponadto warto również zwrócić uwagę na rezystencję oraz napięcie grzałki sondy lambda. Po wykonaniu opisanych metod diagnostycznych z pewnością będziemy wiedzieć, w jakim stanie jest sonda lambda znajdująca się w naszym samochodzie.

facebook