check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 500zł gratis
FILTROWANIE TOWARÓW
Cena produktu:
Przelewy24
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Poradnik
  4. Warsztat
  5. Okiem eksperta- wymiana płynu chłodniczego
Powrót
Michał Górecki, 17.07.2020 07:00:49
Okiem eksperta- wymiana płynu chłodniczego

Okiem eksperta- wymiana płynu chłodniczego

Kontrola stanu płynu chłodniczego to bardzo istotny element eksploatacji każdego pojazdu. Świecąca kontrolka płynu chłodniczego to najczęściej ostatni moment, aby uniknąć poważnej awarii. Jak często wymieniać płyn chłodniczy i czy można to zrobić samodzielnie? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Okiem eksperta- wymiana płynu chłodniczego.

Układ chłodzenia pojazdu jest odpowiedzialny za zapewnienie silnikowi optymalnej temperatury pracy. Niewłaściwa praca tego układu może prowadzić do bardzo kosztownych usterek konsekwencją, których może być nawet uszkodzenie silnika, pęknięcie uszczelki pod głowicą lub awaria turbiny jeśli ta występuje.  W zależności od pojemności silnika i wielkości układu chłodniczego koszt samego płynu chłodniczego nie powinien być wysoki. Samą wymianę można wykonać w serwisie gdzie ceny takiej usługi są zróżnicowane i często zależne od wielkości serwisu, miejscowości, w której znajduje się serwis czy trudności samej naprawy.  Oczywiście naprawę można również wykonać samodzielnie.

Sama czynność wymiany nie jest trudna i bardzo kosztowna, więc często właściciele pojazdów decydują się na jej wykonanie we własnym zakresie. Przy okazji wymiany warto ocenić stan wszystkich podzespołów występujących w układzie, do których mamy dostęp.

Jak to zrobić? – Czyli samodzielna wymiana.

Przy wymianie płynu chłodniczego konieczne jest zachowanie, należytych środków ostrożności. Płyn musi być wymieniany na zimnym silniku. Do prawidłowego przeprowadzenia serwisu będziemy potrzebowali kilku rzeczy takich jak nowy płyn, środek do płukania (jeśli nasz układ tego wymaga), woda destylowana, bańka do zlewania zużytego płynu.

Spuszczanie płynu, ocena szczelności

Całą czynność należy zacząć od odkręcenia korka zbiornika wyrównawczego oraz korków chłodnicy znajdujących się w jej najniższym punkcie. Ważne by zużyty płyn utylizować we właściwy sposób czyli oddać do odpowiedniego miejsca. W tym miejscu przed wykonaniem dalszych czynności warto sprawdzić czy nie mamy do czynienia z jakimiś wyciekami z układu chłodzenia.

Płukanie układu chłodniczego

Przed zalaniem układu nowym chłodziwem warto go przepłukać. Do tej czynności możemy użyć wody destylowanej lub jeśli układ był mocno zabrudzony specjalnego preparatu. Prawidłowo przeprowadzone płukanie układu powinniśmy rozpocząć od zamknięcia wszystkich zaworów, następnie zalewamy układ wodą lub wodą z preparatem i otwieramy wszystkie kratki wentylacyjne pojazdu wewnątrz kabiny. Uruchamiamy silnik i włączamy ogrzewanie na wartość maksymalną. Po osiągnięciu przez silnik temperatury roboczej wyłączamy samochód, pozwalamy mu ostygnąć i spuszczamy z układu wodę. Jeśli jest taka potrzeba czynność powinniśmy powtórzyć, aż do momentu gdy spuszczana woda będzie czysta.

Zalewanie układu i ustalenie właściwego poziomu

Na tym etapie większość pracy jest już za nami. Zalewamy układ nowym płynem chłodniczym tak by w zbiorniczku wyrównawczym jego stan był pomiędzy wskaźnikami minimum, a maksimum. Uruchamiamy samochód ponownie i otwieramy nawiewy tak samo jak w przypadku płukania. Po osiągnięciu temperatury roboczej ilość płynu w zbiorniczku może się zmniejszać. Powinno się dolewać płyn do układu do momentu osiągnięcia jego stałego poziomu.

Odpowietrzenie

Teraz jeszcze odpowietrzenie całego układu i wszystko gotowe. Nasz układ z uwagi na znajdujące się w nim pęcherze powietrza może nie pracować prawidłowo dlatego konieczne jest ich usunięcie. Do odpowietrzenia służy specjalny zawór, należy go zlokalizować i lekko odkręcić. W momencie gdy z zaworu przestanie wydostawać się powietrze, a zacznie płyn chłodniczy nasz kład jest odpowietrzony. Niektóre modele nie posiadają zaworu odpowietrzającego, a układ pozbywa się powietrza samoczynnie.

Jaki stosować płyn chłodniczy?

Przy wyborze odpowiedniego płynu zwróćmy koniecznie uwagę na oznaczenia producenta, które powinny się znajdować na zbiorniczku wyrównawczym lub w jego okolicy. Informację o tym jaki powinien być użyty płyn powinny być dostępne również w instrukcji obsługi pojazdu. Zasadniczo płyny dzielą się ze względu na przeznaczenie i zastosowaną technologię. Oznaczenie IAT dotyczy płynów z nieorganicznymi dodatkami dedykowanych głównie do aut starszych. OAT to wskazanie sugerujące, że płyn zawiera związki organiczne dedykowane dla nowszych samochodów posiadających aluminiowy blok i aluminiową głowicę . Niedawno pojawiły się również płyny oznaczone HOAT, są to hybrydy obu rozwiązań, których zaletą jest zwiększenie odporności układu chłodniczego na działanie korozji.

Awaryjne uzupełnianie układu i mieszanki z innymi płynami.

Jeśli zajdzie tak potrzeba układ zawsze najlepiej uzupełniać takim samym płynem chłodniczym jaki już się w tym układzie znajduje. Biorąc pod uwagę, że płyny zrobione są z rożnych związków chemicznych może dojść do ich reakcji w wyniku czego mogą powstać substancje negatywnie działające na układ. Zdarzają się również awarie, które powodują wycieki płynu chłodniczego. Oczywiście nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, w której użytkujemy nasz pojazd bez płynu chłodniczego, ponieważ może to prowadzić do przegrzania silnika i wielu poważnych awarii. W awaryjnej sytuacji niedobór płynu możemy uzupełnić wodą zdemineralizowaną, pamiętajmy jednak, że woda nie ma takich samych właściwości jak płyn chłodniczy i możliwie szybko wymieńmy całą zawartość układu na odpowiedni płyn.