check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 500zł gratis
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Poradnik
  4. Hamulce samochodowe: naprawa i wymiana części w aucie.
Powrót
Piotr Jeziak, 05.06.2020 07:04:15
Hamulce samochodowe: naprawa i wymiana części w aucie.

Hamulce samochodowe: naprawa i wymiana części w aucie.

Najważniejszymi elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe. Odpowiedzielne za system bezpieczeństwa w Twoim aucie. Zarówno ważny dla kierowcy, pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu. Szwankujący układ hamulcowy to czarny scenariusz podróży, zwiastuje kolizję z autem jadącym przed poruszającym się pojazdem, czy też brak możliwości zatrzymania się przed przejściem dla pieszych. Z należytą starannością proszę kontrolować kondycję hamulców w aucie, stosując się do wytycznym producenta.

Serwis układu hamulcowego


Najczęściej i najszybciej zużywają się klocki hamulcowe. Bezpośrednio działające z tarczami hamulcowymi. Na zużycie samego klocka hamulcowego wpływ mają: sposób jazdy kierowcy, moc silnika oraz waga pojazdu. Kluczowym elementem jest jednak grubość klocka. Często możemy kupić "tańszy zamiennik", który pasuje do pojazdu, jednak posiada on o 1/3 mniej grubości, tym samym przejedziemy mniej kilometrów montując właśnie takie części. Niższa cena, niestety ma swoje drugie dno. Efektywne klocki hamulcowe do Twojego pojazdu muszą posiadać homologację ECE R90. Produkty premium polecamy dla pojazdów z duża pojemnością silnika oraz napędem 4x4. Nigdy nie oszczędzaj na bezpieczeństwie. Warto zwrócić uwagę lub zapytać sprzedawcę aby dobrał odpowiednio twarde klocki do posiadanej tarczy hamulcowej, co zwiększy efektywność hamowania i zmniejszy zużycie warstwy ciernej lub okładziny klocka hamulcowego. Umiejętne dobranie cześci układu hamulcowego zaoszczędzi nam dodatkowego głośnego piszczenia podczas manewru hamowania.

Sam serwis warto wykonać w przydomowym garażu. Organoleptycznie sprawdzić stan tarczy hamulcowej: grubość, ilość rdzy w otworach wentylujących, czy też wielkość rantu tarczy hamulcowej. Lekko uderzając kluczem o rant tarczy, czy przypadkiem nie wydaje dziwnego dzięku, który głosi o pęknięciu tarczy hamulcowej. Ciekawostka: podobnie konduktorzy sprawdzają stan lokomotyw podczas postoju pociągu, czy aby na pewno każde z kół wagonu jest sprawne. Jasno możemy określić stan tych części samochodowych.

Kolejnym etapem jest kontrola poziomu płynu hamolcowego. Zaczynając od zbiorniczka wyrównawczego, znajdującego się w komorze silnika, pod maską: płynu DOT4 (najcześciej używanego), dla pojazdów bez ABS: będzie to DOT3, aż do obecnie najbardziej zaawansowanego: płynu DOT5(dodatkowo posiającego silikony, wspomagające pracę i trwałość przewodów układu hamulcowego). Barwa płynu hamulcowego: prawidłowy to bezbarwny, jeżeli widoczne są zabrudzenia, ślady obcych materiałów, warto znaleźć przyczynę tego stanu i wymienić płyn eksplatacyjny. Sprawdzić podwozie pojazdu tuż przy zwrotnicach kół i piastach koła, czy na pewno brak tam plam wycieku płynu. Również warto spojrzeć na sam zacisk hamulcowy, czy "nie spocił się". Następnie można sprawdzić stan przewodów hamulcowym sztywnych oraz elastycznym przewodów hamulcowym zamontowanych w pojeździe. Jeżeli te elementy noszą widoczne śladu uszkodzenia, warto oddać samochód w ręce zaufanego mechanika lub warsztatu. Szczególną uwagę, proszę zwrócić na te części układu hamulcowego przed dłuższą podróżą, wyjazdem wakacyjnym oraz urlopem. Unikniemy awari czy też holowania lawetą z autorady. 

 

Układ hamulcowy - zaciski hamulcowe i tłoczki

Jakość hamulców zależy od prowadnic zacisku hamulcowego i działających w nim tłoczków hamulcowych. Hamulce pracują w extremalnych tempraturach siły tarcia. Podczas pracy w takich warunkach, awarii mogą uleć gumowe elementy uszczelniające. Dodatkowo ilość zabrudzeń, która mogła dostać się do zacisku hamulcowego, poprzez brak lub zużycie tarcz kotwicznych. Dostępne markowego reperaturki zacisku hamulcowego czy prowadnicy zacisku, to koszt od 19zł w górę. Reperaturka zacisku z tłoczkiem to koszt od 39 zł. Zalecana jest wymiana kompletem na oś pojazdu, co pozwoli zachować bezpieczeństwo podczas jazdu. W wyjątkowych okolicznościach, mechanik wymieniający klocki hamulcowe, może nam pokazać, iż praktycznie hamował sam tłoczek, gdyż klocka po prostu nie było.

 

Jakie tarcze hamulcowe zamontować?


Oczywiście wysokiej jakości elementy układu hamulcowego dostarczają tacy producenci jak: A.T.E, Textar, TRW, Febi Brembo czy Zimmermann. Dziękie takich producentom, mamy pewność, że do następnej wymiany bezpiecznie przejedziemy wiele więcej kilometrów, niż stosując "chińskie zamienniki". Sprzedawane w zestawie po 2 sztuki tarcze hamulcowe, warte są średnio od 49 zł do nawet kilku tysięcy, w zależności od wielkośći oraz rodzaju systemu hamulcowego. Ceramiczne tarcze hamulcowe, mniej przegrzewają się, jednak kosztują znacznie więcej.

Hamulec postojowy


Zamontowany na stałe w pojeździe to jeden z wymogów bezpieczeństwa, jakie musi spełniać auto zjeżdzając z lini montoważonej.  Dwa niezależne systemy hamulcowe. Głównie używamy go podczas postoju na nierówności lub ruszając w korku z pochylenia. Nowoczesne pojazdy posiadają już elektryczny hamulec postojowy.

Dotarcie i dogrzanie po wymianie.


Wyjeżdzając z warsztatu po wymianie podzespołów optymalnie używaj pedału hamulca. Jeździj zdecydowanie wolniej i wcześniej hamuj, aby nowe części dopasowały się i dotarły między sobą. Dzięki temu zabiegowi przedłużysz żywotność zamontowanych części. Unikniesz przegrzania układu i kosztownej naprawy.