check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 299zł gratis
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Poradnik
  4. Czym jest dwumasa w samochodzie? Wszystko, co powinieneś wiedzieć
Powrót
Marek Zielonka, 15.07.2021 11:18:42
Czym jest dwumasa w samochodzie? Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Czym jest dwumasa w samochodzie? Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Pojęcie dwumasa stosowane jest w mowie potocznej, a odnosi się ono do dwumasowego koła zamachowego. Z takim skrótem spotkać się można zwłaszcza w rozmowie z mechanikiem lub kierowcą, którzy wybierają to określenie w celu skrócenia komunikatu. Czym dokładnie jest koło dwumasowe? Na czym polega zasada jego działania? Jakie korzyści daje zastosowanie tego elementu? Wszystkie najistotniejsze informacje na ten temat znajdziecie poniżej. Zapraszamy do lektury.

Jak zbudowane jest koło dwumasowe oraz gdzie się ono znajduje?

Koło dwumasowe jest elementem, który znajduje się w układzie przeniesienia napędu. Jest ono przymocowane do wału korbowego silnika i współpracuje ze sprzęgłem. Typowe dwumasowe koło zamachowe składa się z masy pierwotnej, łożyska ślizgowego, tarczy zabierakowej, pokrywy oraz masy wtórnej koła. Pierwszy ze wspomnianych elementów połączony jest z wałem korbowym. W połączeniu z pokrywą tworzy on kanał tłumienia, który jest ograniczeniem dla sprężyn łukowych zamkniętych w obudowie.

Masa pierwotna posiada również wieniec zębaty, który służy do rozruchu silnika. Masa wtórna pozwala zaś na połączenie z układem napędowym. Sprzęgło współpracuje z masą wtórną, dzięki czemu dwumasowe koło zamachowe przekazuje napęd na ten element. Szczególnie ważnym elementem omawianej konstrukcji jest łożysko (obecnie najczęściej w tego typu konstrukcjach stosuje się łożyska ślizgowe). Jest ono umieszczone w masie pierwotnej. Dzięki niemu możliwe jest nieznaczne wychylenie kół masy pierwotnej oraz wtórnej względem siebie. Ponadto pozwala ono również na ruch obrotowy obu mas koła. Jego zadaniem jest także redukcja ciężaru wywieranego przez masę wtórną oraz docisk sprzęgła na koło dwumasowe. Kolejnym elementem dwumasowego koła zamachowego jest tarcza zabierakowa. Pełni ona istotną rolę całego mechanizmu (ale o zasadzie działania dwumasowego koła zamachowego przeczytacie już niżej).

Tarcza zabierakowa przymocowana jest do masy wtórnej za pomocą zderzaków. Możemy wyróżnić trzy rodzaje tarczy: sztywną, z tłumikiem wewnętrznym oraz ze sprzęgłem ciernym. W budowie koła dwumasowego wyróżniamy również sprężyny łukowe, dzięki którym możliwa jest redukcja hałasów generowanych przez układ napędowy. Są one zamontowane półkoliście w kanale tłumienia koła.

Jeszcze do niedawna dwumasowe koło zamachowe spotykane było głównie w pojazdach wyposażonych w silnik Diesla. Ostatnio jednak coraz częściej spotkać je można również w silnikach benzynowych.

Zasada działania dwumasowego koła zamachowego

Zasada działania dwumasowego koła zamachowego jest piękna w swej prostocie, choć konstrukcja już do takich nie należy. Drgania silnika lub rozrusznika przekazywane są najpierw przez masę pierwotną wraz z momentem obrotowym. Ta wprowadza w ruch masę wtórną kompensując drgania za pomocą systemu sprężyn i zderzaków oraz przymocowanej na stałe do masy wtórnej tarczy zabierkowej.

Dopiero obroty masy wtórnej przekazywane są dalej na skrzynię biegów i sprzęgło. Dzięki temu niekorzystne drgania pochodzące od silnika nie wpływają na sprzęgło i skrzynię biegów, co znacznie wydłuża żywotność tych elementów. Niwelacja amplitudy drgań następuje dzięki wzajemnemu ruchowi obu mas względem siebie oraz odbieraniu części energii przez sprężyny. Wzajemne odchylenie położenia obu mas może różnić się nawet o 80 stopni. Zazwyczaj mieści się w przedziale od 60 do 80 stopni. Jednak koło dwumasowe jako całość nadal może przenosić moment obrotowy silnika na dalsze istotne elementy mechanizmu napędowego.

Zalety wynikające z zastosowania dwumasowego koła zamachowego

Zadaniem dwumasowego koła zamachowego jest przede wszystkim osiągnięcie cichszej pracy silnika. Ponadto jego zastosowanie wpływa również na łagodzenie chwilowego gwałtownego wzrostu momentu obrotowego. Koło dwumasowe stanowi także ochronę dla skrzyni biegów oraz innych elementów układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami. Warto zaznaczyć, że zastosowanie dwumasowego koła zamachowego wpływa na zmniejszenie spalania. Wszystkie wspomniane wyżej zalety zapewniają, więc większy komfort jazdy (zarówno kierowcy, jak i pasażerom).

Wprowadzenie dwumasowego koła zamachowego spowodowało, że zmieniło się również miejsce najpoważniejszego występowania drgań. Bez niego była to skrzynia biegów. Zastosowanie koła dwumasowego przeniosło skupisko drgań na miejsce jeszcze przed skrzynią biegów. To właśnie dzięki temu nie przenoszą się one tak znacznie na układ napędowy oraz nadwozie pojazdu. Z zastosowania dwumasowego koła zamachowego płyną więc zdecydowanie same korzyści.

Dwumasowe koło zamachowe – cena

Jak w przypadku każdej części samochodowej, tak również i w przypadku dwumasowego koła zamachowego interesującą cechą (zwłaszcza dla właścicieli pojazdów) jest jego cena. Koło zamachowe dwumasowe uznawane jest niestety za dość drogi element. Nie jest to więc dobra informacja dla osób, które muszą zdecydować się na jego wymianę. Kwota za taki zabieg waha się bowiem w przedziale od 300 do 800 złotych.

facebook