check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 299zł gratis
  1. Strona główna
  2. Marki samochodów
  3. FSO
  4. Części FSO 126P
Powrót
Wybierz typ silnika

Części samochodowe do FSO 126P

Poszukujesz części motoryzacyjnych do swojego Fiata 126P? Wybierz typ i sprawdź naszą bogatą ofertę:

Historia modelu Fiat 126P

Fiat 126P, potocznie zwany „maluchem”, to samochód osobowy klasy aut najmniejszych. Jego oficjalna premiera odbyła się 9 września 1972 roku jednocześnie we Włoszech w salonie samochodowym w Turynie oraz w Polsce na Placu Defilad. Auto było produkowane w latach 1972-2000 przez część koncernu Fiat. Model ten był następcą i rozwinięciem technicznym produkowanej od 1957 roku wersji 500 Nuova. W Polsce powstały ponad 3 mln modeli Fiata 126P. Początkowa cena auta wynosiła 69 tys. zł. W tamtych czasach była to równowartość około osiemnastu pensji miesięcznych.

Fiat 126P, oprócz podstawowego 2-drzwiowego modelu z nadwoziem typu fastback napędzanego silnikiem o pojemności skokowej 594 cm3 i mocy 23 KM, produkowany był także wersjach pochodnych:

  • Steyr – Fiat (1973-1975) - model austriackiej firmy Steyr z mocniejszym silnikiem 643 cm3;
  • 126 BIS (1987-1991) - to 3-drzwiowy hatchback z silnikiem 703 m3 chłodzonym cieczą, produkowany w zakładzie FSM w Tychach;
  • 126 Cabrio (1991-1995) – 2-drzwiowy kabriolet powstały na zespołach modelu fastback.

Fiat 126P - stylistyka nadwozia

Fiat 126P to model małego samochodu osobowego z segmentu A.  Na początku produkowana była wersja z silnikiem chłodzonym powietrzem, który był umieszczony z tyłu i napędzał kola tylne oraz czterobiegową skrzynię z niezsynchronizowaną „jedynką”.  Najnowocześniejszym elementem „Malucha” było jego nadwozie - 2-drzwiowe i mieściło cztery osoby. Natomiast niewielki bagażnik znajdował się z przodu samochodu.

Model Fiata 126P przechodził wielokrotne modernizacje. Pierwsza była w 1977 roku - wtedy to zmodyfikowano pokrywę komory silnika oraz wprowadzono nowe obręcze kół i czarne kołpaki. Kolejnych zmian dokonano w 1984 roku - model Fiata 126P otrzymał nowe zderzaki z tworzyw sztucznego oraz zmodyfikowano kształt listew ozdobnych. Najpoważniejsza modernizacja przeprowadzona została w 1994 roku - zmieniono oblachowanie karoserii, przetłoczenia na bokach nadwozia oraz zastosowano jednoczęściowe szyby w drzwiach.

Wnętrze modelu Fiat 126P

Fiat 126P był samochodem niezwykle małym i ciasnym, we wnętrzu z wielkim trudem mieściły się cztery osoby. Fotele były małe i niezbyt wygodne. Znikoma ilość miejsca nad głowami i na nogi uniemożliwiała komfort w czasie podróży. Dodatkowo samochód miał słabą wentylację oraz ogrzewanie. Bagażnik Fiata 126P nie był zbyt pojemny, a dodatkowo znajdowało się w nim koło zapasowe.

Fiat 126P był dostępny w czterech wersjach wyposażenia:

  • Standard,
  • Special (S),
  • Lux (L),
  • Komfort (K).

Silnik i części Fiat 126P

Fiat 126P był wyposażony w silnik benzynowy, dwucylindrowy, który był chłodzony powietrzem. Jego pojemność wynosiła 594 cm3 o mocy 23 KM. W 1977 roku pojemność silnika została zwiększona do 652 cm3, co podniosło jego moc o 1 KM. W 1984 roku zmodyfikowano układ zapłonowy, wdrożono dwubiegunową cewkę, co umożliwiło wyeliminowanie rozdzielacza zapłonu. Rozrusznik mechaniczny uruchamiany dźwignią zastąpiono elektrycznym, uruchamianym kluczem.

Części Fiat 126P są ogólnie dostępne. Nie ma problemu z dostępem do podzespołów zamiennych.

Zalety i wady Fiata 126P

Do zalet Fiata 126P zaliczymy:

  • Tani w eksploatacji i naprawie.
  • Łatwy dostęp do silnika.
  • Ekonomiczne zużycie paliwa.

Wady Fiata 126P to:

  • Ciasne i niekomfortowe wnętrze.
  • Mikroskopijny bagażnik.
  • Podatność na korozję.
facebook