check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 299zł gratis
  1. Strona główna
  2. Marki samochodów
  3. FSO
  4. Części FSO 125P
Powrót
Wybierz typ silnika

Części samochodowe do FSO 125P

Poszukujesz części motoryzacyjnych do swojego Fiata 125P? Wybierz typ i sprawdź naszą bogatą ofertę:

Historia modelu Fiat 125P

Fiat 125P to samochód osobowy klasy średniej, który był produkowany w polskiej fabryce FSO w Warszawie od 1967 do 1991 roku. Auto było skonstruowane na podstawie licencji włoskiej firmy Fiat. Samochód ten został wprowadzony jako następca Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie stanowił połączenie włoskich modeli: Fiata 125 i starszego 1300/1500. Po wygaśnięciu licencji na produkcję Fiata zmieniono jego nazwę na FSO 125P. Potocznie auto zwane było Dużym Fiatem.

Polacy podpisali odpowiednie dokumenty dotyczące włoskiej licencji na Fiata 125P w 1965 roku, jednak masowa produkcja ruszyła dopiero w 1967 roku. Najpierw trzeba było dostosować fabrykę, stworzyć odpowiedni zespół i przeszkolić personel.  Duży Fiat doczekał się wielu modyfikacji, przeznaczano go do różnych funkcji - był m.in. wozem policyjnym, karetką, limuzyną oraz samochodem dostawczym. Dodatkowo osiągał bardzo dobre rezultaty jako auto sportowe, odnosząc liczne sukcesy. Jednym z nich był rekord świata z 2 czerwca 1973 roku.

Fiat 125P - stylistyka nadwozia

Pierwsze modele Fiata 125P powstały na podstawie umowy zawartej z włoskim koncernem. Był to średniej klasy sedan wyposażony w klasyczny układ napędowy, zamontowany z przodu silnik napędzał koła tylne. Nadwozie Fiata 125P przejęto od poprzednika, czyli Fiata 125. Delikatne zmiany objęły przetłoczenia oraz elementy ozdobne i wykończenie wnętrza. Polski model różnił się do włoskiego zewnętrznie m.in. okrągłymi reflektorami, inną atrapą chłodnicy z nierdzewnej stali w pasie przednim, brakiem chromowanych listew bocznych nadwozia oraz okrągłymi kierunkowskazami. Dodatkowo w tej wersji zastosowano także wystające klamki z Fiata 124 zamiast kasetowych, występujących we włoskim modelu.

Wnętrze modelu Fiat 125P

Fiat 125P był produkowany z trzema rodzajami nadwozia: sedan, kombi oraz pick- up. Pojawiła się także krótka seria wersji sześciodrzwiowej, zwana „jamnikami”. Największą popularnością wśród kupujących cieszył się model sedan. Auto miało przestronne wnętrze z pięcioma miejscami siedzącymi. Fotele były szerokie i wygodne, ale w początkowej wersji pozbawione były zagłówków z przodu. Miejsca na nogi i głowę było wystarczająco dużo, do czego przyczyniało się kanciaste nadwozie Fiata 125P. Auto miało duży bagażnik, jednak dostęp do niego utrudniała wysoka krawędź. Dodatkowo w maksymalnym wykorzystaniu pojemności bagażnika przeszkadzały wnikające do wnętrza samochodu nadkola.

Silnik i części Fiat 125P

Pierwsze modele Fiata 125P napędzane były czterosuwowymi, czterocylindrowymi, chłodzonymi cieczą silnikami o pojemności 1.3 l. Został on opracowany przez Aurelio Lmprediego. Wyposażony był w rozrząd typu OHV napędzany łańcuchem. Samochód wyposażono w instalację elektryczną o napięciu 12 V, ładowanie zapewniał alternator o mocy 580 W.

W drugim roku produkcji seryjnej do gamy jednostek napędowych dołączył motor o pojemności 1.5 l. W nowszej wersji zmodyfikowano także konstrukcję gaźnika oraz wentylatora chłodnicy. Wprowadzone zmiany sprawiły, że moc silnika zwiększyła się o 10 KM, a auto mogło rozpędzić się do ponad 150 km/h.

Części do Fiata 125P są ogólnodostępne. Nie ma problemu z serwisowaniem żadnych układów, ani zdobyciem podzespołów. Na rynku najczęściej znajdziemy używane części Fiat 125P lub komponenty w postaci zamienników

Zalety i wady Fiata 125P

Do zalet Fiata 125P zaliczymy:

  • Prosta naprawa.
  • Duży bagażnik.
  • Przestronne wnętrze.
  • Doskonała widoczność.

Wady Fiata 125P to:

  • Podatność na korozję.
  • Problemy z regulacją gaźnika.
  • Słaba wentylacja i wyciszenie wnętrza pojazdu.
facebook