![]() |
![]() |
![]() |
Części do Renault | Części do Citroen | Części do Peugeot |
![]() |
||
Części do Dacia |
Francja jest jednym z tych krajów, w których zaczęła się motoryzacja. Od XIX wieku powstawały tu oryginalne konstrukcje. Dziś jest to dziewiąty największy rynek samochodowy na świecie. Samochody i części do aut francuskich produkowane są w wielu krajach poza Francją, a sprzedawane na całym świecie.
Pod względem wielkości, francuski rynek jest podobny do włoskiego, czy kanadyjskiego. Jak żaden inny kraj, Francja stawia jednak na rodzimą produkcję. Dominującymi markami są Citroen, Renault i Peugeot. Można rzec, że jest to dominacja absolutna. Francuzi cenią samochody miejskie i rodzinne o miękkim zawieszeniu i niskim zużyciu paliwa. Rozwija się rynek hybryd, pojawiają się też unikalne modele koncepcyjne.
Rocznie we Francji sprzedaje się ok. 1,75 miliona nowych samochodów. Królują Renault Clio II i Peugeot 208, za nimi plasują się kolejne modele z wielkiej trójki. Bardziej niż w innych częściach świata popularne są SUV-y, ale też auta elektryczne i hybrydowe.
Renault zaczynał jako firma rodzinna mieszcząca się w szopie braci Renault. To było pod koniec XIX wieku. Od tamtej sporo się zmieniło. Marka zyskała rozgłos podczas I wojny światowej gdy 500 paryskich taksówek z logo Renault woziło żołnierzy na front. Po 1945 roku zakłady Renault upaństwowiono, a pod koniec lat 60. fabryki Renault produkowały już ok. miliona samochodów rocznie. Od tamtej pory produkowano bardzo wiele udanych modeli, jak choćby: Alpine, Clio, Renault 5, Magnum, Kangoo, Megane, Scenic, Traffic. W latach 90. akcje Renault trafiły na rynek i koncern przestał być państwowy. Jest dziś jednym z największych producentów samochodów osobowych na świecie i żadnymi kryzysami motoryzacyjnymi się nie przejmuje, wypuszczając co roku ponad 3 miliony nowych aut na rynek. Części do aut francuskich marki Renault są więc szeroko dostępne, ale już naprawy nie zawsze są łatwe.
Założyciel marki - Andre Citroen, został legendą zanim jeszcze wyprodukował pierwszy samochód. Dzięki wprowadzeniu kilku innowacji i wykorzystaniu linii montażowej, zarządzane przez niego fabryki były w stanie produkować ponad 50 000 sztuk amunicji dziennie, co ratowało średnio przygotowaną do I wojny światowej armię francuską. Od 1919 roku produkcja ruszyła raźno i Citroen już w przed II wojna był jedną z trzech najważniejszych marek francuskich. W latach 50. i 60. zwiększył produkcję do ponad 500 000 egzemplarzy rocznie, ale już w kolejnej dekadzie był bliski bankructwa. Wówczas dokonano połączenia z Peugeotem w koncern PSA. Po pewnym czasie gdy obie marki proponowały bliźniacze modele, zdecydowano, że Citroen zostanie samochodem budżetowym, tanim i oszczędnym. Serwisy Citroen zyskały złą sławę, ale części do aut francuskich tej marki są całkiem dobrej jakości.
Firma ma prawie 200 letnią historię i w dodatku wyjątkowo ciekawą. Pierwszy samochód tej marki powstał w 1889 roku i miał napęd parowy. Oczywiście szybko okazało się, że para jest ślepą uliczką motoryzacji, ale już w 1891 roku pojawił się spalinowy Peugeot. Firma rozwijała się powoli, ale stale i w okresie międzywojennym należała już do trzech największych producentów samochodów we Francji. Prawdziwego skoku marka dokonała jednak dopiero po wojnie. Wówczas marka Peugeot na stałe została skojarzona z samochodami klasy premium. Sytuacja ta została potwierdzona po przejęciu Citroena, który przejął produkcję aut budżetowych. Dziś Peugeot jest produkowany w ponad 2 milionach egzemplarzy, a części do aut francuskich tej marki można kupić na całym świecie.
Francuskie samochody mają u nas w Polsce wielu zwolenników, ale też kierowców, którzy za nic nie przesiądą się do francuskiego auta. Wynika to z dużych różnic w prowadzeniu pomiędzy autami francuskimi, a bardziej popularnymi w Polsce niemieckimi, włoskimi i czeskimi. Nie da się ukryć, że te pochodzące z Francji mają inaczej montowane zawieszenia i zupełnie inną stylistykę.
W swojej ofercie posiadamy części do samochodów francuskich trzech największych marek.
Części do samochodów amerykańskich