check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 500zł gratis
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Poradnik
  4. Co warto sprawdzić w aucie po dłuższym postoju?
Powrót
Michał Górecki, 2020-05-07 06:29:57
Co warto sprawdzić w aucie po dłuższym postoju?

Co warto sprawdzić w aucie po dłuższym postoju?

Nasz samochód nie zawsze musi być użytkowany na co dzień. Często zdarzają się takie sytuacje, że nasz pojazd nie jest uruchamiany przez jakiś czas. Powodów takiego stanu może być kilka. Dłuższy wyjazd wakacyjny, brak konieczności codziennego dojazdu do pracy z powodu wykonywania profesji zdalnie lub posiadanie więcej niż jednego auta. Kolekcjonerzy często posiadają kilka samochodów, które użytkowane są sporadycznie z okazji zlotów lub weekendowo. Podpowiadamy na co warto zwrócić szczególną uwagę przed uruchomieniem pojazdu po dłuższym postoju oraz jak chronić auto przed jego skutkami.

Sprawdzenie pojazdu przed pierwszym użyciem po dłuższej przerwie. Twój samochód nie był odpalany przez 2 miesiące?

Zgodnie z myślą konstruktorów i projektantów samochody buduje się po to by nimi jeździć. Niestety auta, które stoją w garażu również ulegają zużyciu, dlatego warto w trakcie dłuższego postoju raz na jakiś czas przejechać samochodem kilka kilometrów.

 

Jakie elementy sprawdzić po dłuższym postoju?

W pierwszej kolejności akumulator.

To właśnie ta część w pierwszym momencie jest odpowiedzialna za rozruch naszego pojazdu. Jest on również podzespołem, który najczęściej ulega awarii z powodu tego, że nie jest użytkowany na co dzień. Podstawową cechą ogniw powszechnie używanych w akumulatorach jest ich samo rozładowywanie.  Do takiej sytuacji dochodzi nawet gdy akumulator nie ma żadnego poboru z odbiornika. Proces ten przebiega jeszcze szybciej, gdy akumulator pozostaje stale podłączony do sieci elektrycznej pojazdu. Jak to możliwe? W każdym układzie elektrycznym znajdują się odbiorniki, które stale pobierają prąd. W naszym aucie może to być przykładowo zegarek, który wskazuje godzinę nawet po wyłączeniu zapłonu i zgaszeniu samochodu. Dlatego podczas postoju konieczne jest doładowywanie akumulatora. Trwały spadek napięcia spoczynkowego do poziomu poniżej 10V może spowodować nie tylko problemy z uruchomieniem pojazdu, ale również trwale i nieodwracalnie uszkodzić naszą baterię. W przypadku takiego rozładowania będziemy potrzebowali nowego akumulatora.

W drugiej kolejności sprawdźmy płyny eksploatacyjne.

To bardzo ważny element prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania naszego pojazdu. To właśnie prawidłowy poziom płynu hamulcowego, płynu chłodniczego, płynu do wspomagania, płynu do spryskiwaczy i oleju odpowiada nie tylko za właściwą pracę wszystkich układów, ale również za nasze bezpieczeństwo. Płyny eksploatacyjne często posiadają właściwości higroskopijne, ale co to właściwie znaczy? Jest to zjawisko absorbowania wilgoci z otoczenia. Dlatego przykładowo płyn hamulcowy, należy sprawdzać i wymieniać po przejechaniu 50-60 tyś kilometrów lub 2 latach w zależności od tego, które ze zdarzeń wystąpi wcześniej. Przed pierwszym użyciem warto również wymienić olej i filtr, ponieważ jego właściwości smarne mogły ulec pogorszeniu w związku z postojem. Jeśli pojazd stał dłużej, a ma wrócić do eksploatacji zimą koniecznie sprawdźmy temperaturę zamarzania płynu chłodniczego.

Po trzecie- elementy metalowo gumowe.

Guma należy do materiałów, które są podatne na działanie warunków atmosferycznych. Najbardziej szkodliwe dla elementów gumowych jest promieniowanie ultrafioletowe, zmiany termiczne oraz ozon zawarty w powietrzu. Z tego powodu, jeśli mamy taką możliwość lepiej nieużywany pojazd trzymać w garażu. Przed uruchomieniem pojazdu należy sprawdzić czy nie doszło do przedwczesnego zużycia elementów gumowych takich jak uszczelki pokrywy zaworów, osłony przegubów, uszczelnienia przekładni skrzyni biegów lub elementów przeniesienia napędu. Uszkodzenie takich uszczelnień może skutkować wyciekami oleju lub smaru. W trakcie oględzin zwróćmy również uwagę na węże gumowe układu chłodzenia oraz paski klinowe. Po uruchomieniu i przejechaniu kilku kilometrów, w długo nieużywanym zawieszeniu mogą wystąpić stuki i luzy spowodowane zużyciem elementów metalowo gumowych, tulei, sworzni lub poduszek zawieszenia.

Punkt czwarty- korozja

Z zewnątrz najłatwiej zaobserwować ją na elementach układu hamulcowego takich jak tarcze hamulcowe. Kiedy używamy naszego samochodu często powierzchnia klocka hamulcowego dociskając do tarczy usuwa z jej powierzchni rdzę. Niestety, jeśli samochód nie jest używany na tarczach pojawia się rdzawy nalot, nie jest to zjawisko groźne, ale jeśli okres postoju będzie zbyt długi rdzawy nalot może zmienić się w głębokie wżery, a to już spory problem. Uszkodzenie tego typu powoduje, że powierzchnia tarczy przestaje być równa i gładka, a klocek hamulcowy w czasie hamowania nie przylega do niej całą powierzchnią tarcia. Taka usterka powoduje, że nasz układ hamulcowy nie jest odpowiednio wydajny i bezpieczny.

Z powodu występowania wilgoci i obecnej w powietrzu wody, może dochodzić również do korodowania elementów wewnątrz pojazdu, a nawet wewnątrz silnika. W trakcie eksploatacji ścianki cylindrów pokryte są cienką warstwą oleju silnikowego, który zabezpiecza je przed korozją. Jeśli auto jest nieużywane olej spływa do miski oleju i przestaje właściwie zabezpieczać wewnętrzne elementy silnika.  W takiej sytuacji może dojść nawet do rdzewienia tłoków, pierścieni czy cylindrów.

Napompowane opony i pełny bak.

Zostawiając samochód na dłuższy postój, warto napełnić zbiornik paliwem, ponieważ uniemożliwi to skraplanie się w nim wody. Według specjalistów, paliwo nadaje się do użycia i zachowuje swoje właściwości nawet przez kilka lat po wyprodukowaniu, więc nie ma się co obawiać pogorszenia jego właściwości. Utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach spowoduje, że nie ulegną one odkształceniu.

Bez wątpienia lepszym rozwiązaniem jest odbyć samochodem kilkunastominutową przejażdżkę niż odpalać go na chwilę i pozostawiać na biegu jałowym. W trakcie takiej krótkiej podróży, alternator doładuje akumulator, elementy zawieszenia zostaną rozruszane, a tarcze hamulcowe oczyszczone z korozji. Chwilowe odpalenie samochodu natomiast może spowodować późniejsze rozładowanie akumulatora, ponieważ nasze auto potrzebuje więcej prądu na rozruch, którego nie uzupełni przez krótką chwile stojąc w miejscu. Lepiej również nie zaciągać hamulca ręcznego, ponieważ nieużywana linka hamulcowa oraz klocki mogą się zapiekać i unieruchomić nasze auto.

Zwrócenie uwagi na wyszczególnione porady może przyczynić się do mniejszego zużycia elementów naszego samochodu oraz jego bezawaryjnego uruchomienia po dłuższej przerwie.