check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 500zł gratis
FILTROWANIE TOWARÓW
Cena produktu:
Przelewy24
  1. Strona główna
  2. Warsztat
  3. Wibracje na kierownicy przy hamowaniu- jak to naprawić?
Powrót
Michał Górecki, 15.09.2020 09:10:09
Wibracje na kierownicy przy hamowaniu- jak to naprawić?

Wibracje na kierownicy przy hamowaniu- jak to naprawić?

Szybkie i bezpieczne zatrzymanie pojazdu jest bardzo ważne. Co jednak jeśli podczas hamowania odczuwamy na kole kierownicy nieprzyjemne wibracje? Gdzie szukać przyczyny takiej usterki i jak ją wyeliminować.

Zjawisko drgań na kierownicy jest bardzo niebezpieczne i dlatego powinno być zdiagnozowane i usunięte natychmiast. Takie wibracje, mogą wpływać na osłabienie koncentracji osoby prowadzącej pojazd, powodować większe zmęczenie i znacząco wpływać na komfort podróży. W skrajnych przypadkach samochód w trakcie jazdy może zachowywać się nieprzewidywalnie, a nawet wpaść w poślizg i utracić przyczepność kół, dlatego właśnie usunięcie tej usterki jest tak istotne. 

Co może być powodem drgań na kierownicy?

Najczęstszą przyczyną takiej usterki jest zużyta tarcza hamulcowa lub elementy układu hamulcowego. Tarcze hamulcowe zużywają się w różny sposób, może to być uszkodzenie mechaniczne, wyszczerbienie lub rant. Tarcza hamulcowa może ulec skrzywieniu także na skutek skrajnej zmiany temperatury przykładowo jeśli mocno rozgrzana tarcza zostanie ochlapana zimną wodą, może dojść do jej odkształcenia. Jeśli tarcza nie będzie obracała się we własnej osi w trakcie hamowania drgania będą przenoszone na karoserię pojazdu, elementy układu zawieszenia oraz układu kierowniczego.

Drgania mogą występować również na skutek zużycia tylnej tarczy hamulcowej, ale tutaj objawy będą raczej widoczne gdy nasz pojazd będzie obciążony ładunkiem. Występowanie drgań na kierownicy może być również zależne od stanu klocków hamulcowych oraz zacisków.

Drgania nie tylko na kierownicy

Wibracje nie zawsze mogą być odczuwalne tylko na kierownicy Twojego samochodu. Nieprzyjemne drgania czasem można również zaobserwować i wyczuć na pedale hamulca. W tym wypadku przyczyną może być niewłaściwy montaż tarczy hamulcowej do piasty koła. Nierównomierne dokręcenie tarczy hamulcowej, inne elementy pogarszające przyleganie tarczy do piasty, zbyt słabe lub mocne dokręcenie tarczy, zapieczony lub skorodowany tłoczek zacisku to tylko niektóre z możliwych powodów wibracji pedała hamulca.

Sprawny układ hamulcowy to nie wszystko. Pamiętaj o zawieszeniu.

Wibracje na kole kierownicy pomimo, że zwykle pochodzą z usterek układu hamulcowego mogą pojawiać się także z powodu niewłaściwie ustawionej geometrii lub uszkodzeń układu zawieszenia. Źle ustawiona geometria, luzy w zawieszeniu lub skrzywione koło z niewłaściwym ciśnieniem powietrza w ogumieniu, również mogą powodować takie objawy.

 

Bicie kierownicy- jak to naprawić?

W pierwszym kroku potrzebna jest diagnostyka. Trzeba ustalić co jest powodem tej niebezpiecznej awarii. Czy problem pochodzi z układu zawieszenia, napędowego czy układu hamulcowego.  Diagnostyki można dokonać samodzielnie lub udać się do wyspecjalizowanego warsztatu. Czasem przyczyna takiego stanu może być jeszcze inna, a ustalenie jej samodzielnie może być trudne lub wymagać użycia narzędzi pomiarowych. W trakcie diagnostyki, warto również sprawdzić czy nie doszło do innych uszkodzeń. Przykładowo długo występujące wibracje mogą prowadzić do szybkiego zużycia przekładni kierowniczej lub przegubów napędowych.

Wymiana uszkodzonej części. Pamiętaj żeby do naprawy wybierać zawsze oryginalne części zamienne renomowanych producentów.