Auto Części Zielonki - Opineo

Za co odpowiada łącznik stabilizatora?

Informacja rabatowa

Łącznik stabilizatora

Jednym z istotniejszych elementów zawieszenia samochodów jest łącznik stabilizatora. Sam łącznik stabilizatora kosztuje niewiele, niemniej jego wymiana to złożony i wymagający proces. Co to jest łącznik stabilizatora i w jaki sposób wpływa na przyczepność pojazdu i komfort jazdy?

Czym jest i za co odpowiada łącznik stabilizatora?

Łącznik stabilizatora jest kluczowym elementem łączącym stabilizator z wahaczem lub z kolumną zawieszenia. Jego funkcja pośrednio sprowadza się do optymalnego prowadzenia kół samochodu po torze jazdy, a tym samym dbanie o przyczepność samochodu podczas pokonywania zakrętów oraz jazdy po nierównej nawierzchni. Za co odpowiada łącznik stabilizatora? Łącznik stabilizatora dba o to, by każde z kół przylegało do nawierzchni, spinając wahacze.

Budowa łącznika stabilizatora

W skład łącznika stabilizatora wchodzą przeguby kulowe i elementy gumowe, których nadrzędnym zadaniem jest wytłumianie i absorbowanie drgań przenoszonych przez koła. Zwykle łączniki montuje się do osi tylnej i przedniej samochodu i zależnie od konstrukcji, różnią się wymiarami – zwykle w zakresie grubości, kształtu, długości oraz sztywności. Im stabilizator jest grubszy, tym większą ilość sił przenosi na pozostałe elementy zawieszenia.

Do czego służy łącznik stabilizatora? Element ten odpowiada za komfortową jazdę oraz odgrywa szczególnie istotną funkcję podczas jazdy po nierównościach, dbając o prawidłową przyczepność i wygodę jazdy.

Objawy zużycia łącznika stabilizatora

Ze względu na swoją budowę, łączniki są narażone na uszkodzenia związane z jazdą po nierównej i nawierzchni. Z tego też względu w przypadku regularnego jeżdżenia po dziurawych drogach, elementy te mogą zużyć się już po 10-20 tys. km.

Najpowszechniejszymi objawami zużycia łącznika stabilizatora są dochodzące z okolicy kół piski, stuki i skrzypienia podczas jazdy po nierównej nawierzchni lub przy pokonywaniu zakrętów. Zużycie łącznika może objawiać się również pogorszeniem się właściwości jezdnych samochodu. Luzy pojawiające się na łącznikach redukują precyzję i skuteczność funkcjonowania stabilizatora poprzecznego, zmniejszając stabilność pojazdu.

Ze względu na stopniowe zużywanie się łączników stabilizatorów, pogarszanie właściwości jezdnych odbywa się stopniowo. Z tego powodu trudno jednoznacznie ocenić i wyczuć zużycie tego elementu. Należy również pamiętać o tym, że jazda z uszkodzonym łącznikiem może skutkować uszkodzeniem samego stabilizatora oraz innych elementów układu zawieszenia.

Podczas diagnozy łącznika stabilizatora należy uwzględnić uszkodzenia mechaniczne gumy łączników, takie jak wgniecenie, popękanie czy wytarcie. Warto regularnie weryfikować stan zawieszenia i doglądać je co 15 tys. km lub co dwa lata. Pamiętajmy, że nawet gdy auto nie jest intensywnie eksploatowane, elementy zawieszenia ulegają degradacji na skutek oddziaływania warunków atmosferycznych, takich jak opady deszczu i śniegu, skrajne temperatury czy sól drogowa.