Auto Części Zielonki - Opineo

Uszczelka pod głowicą - objawy uszkodzenia, jak dbać?

Informacja rabatowa

Silnik samochodu Mitsubishi

Jedną z najczęściej występujących usterek związanych z funkcjonowaniem auta jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Jak jej nazwa sama wskazuje, znajduje się pomiędzy głowicą, a blokiem silnika, dlatego narażona jest na bardzo wysokie temperatury i ciężkie warunki pracy. W związku z tym, przy nieprawidłowym użytkowaniu może dojść do jej uszkodzenia, a warto wiedzieć, że wymiana uszczelki pod głowicą nie jest niestety tania. Zatem, jakie objawy związane z uszkodzeniem daje uszczelka pod głowicą i jak o nią dbać? Zapraszamy do lektury artykułu.

Jak objawia się uszkodzenie uszczelki pod głowicą?

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą jest usterką niezwykle trudną do zdiagnozowania. Znaczna większość objawów dotyczy również innych przypadłości, dlatego przed rozpoczęciem naprawy konieczne jest bardzo dokładne sprawdzenie pojazdu.

Pierwszym z objawów jest nierówna praca silnika w momencie, kiedy jest zimny. Jak już jednostka nagrzeje się do odpowiedniej temperatury – charakterystyczne „klekotanie” ustępuje. Ponadto mogą również wystąpić ubytki płynu chłodniczego. W tym miejscu warto zaznaczyć, że za objaw tego typu może odpowiadać również silniczek krokowy biegu jałowego, dlatego pożądane jest sprawdzenie także tego elementu.

Niezwykle charakterystyczne, ale również bardzo często mylone objawy związane z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą to biały szlam pod korkiem wlewu oleju i dymienie na biało z układu wydechowego szczególnie w momencie, kiedy silnik jest zimny. Jednak podobnie, jak ma to miejsce w przypadku falujących obrotów, tak i tutaj wymienione objawy mogą odpowiadać za zupełnie inną usterkę. Obecność „majonezu” może być bezpośrednio związana ze sposobem użytkowania samochodu. Krótko mówiąc, przy niedogrzewaniu silnika w niskich temperaturach pod korkiem oleju będzie skraplać się woda.

Z kolei dymienie na biało może być zarówno zupełnie naturalnym zjawiskiem, jak i objawem awarii. Biały dym najczęściej pojawia się w chłodnej części roku, kiedy to powietrze jest znacznie wilgotniejsze, przez co dochodzi do skraplania się pary wodnej w silniku i układzie wydechowym. Po zetknięciu się wody z gorącymi spalinami dochodzi do parowania i wydostania się spalin wraz z parą przez rurę wydechową. Zupełnie inaczej sprawa się ma, kiedy biały dym dostrzegamy latem. Wtedy najczęściej mamy do czynienia z awarią w postaci uszkodzonej uszczelki pod głowicą, samej głowicy, jak i bloku silnika.

Diagnozując uszkodzenie uszczelki pod głowicą, warto także zwrócić uwagę na układ chłodzenia i płyn chłodniczy. Wielu domorosłych mechaników twierdzi, że kiedy dochodzi do uszkodzenia uszczelki, spaliny przedostają się bezpośrednio do płynu chłodniczego, co objawia się charakterystycznym „bąblowaniem”. Nie jest to niestety do końca prawda, ponieważ objaw tego typu również może być skutkiem zupełnie innej awarii takiej, jak nieszczelność w układzie chłodzenia. Jednak, kiedy widzimy regularne ubytki wspomnianego płynu – niemal na pewno mamy do czynienia z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.

Dlaczego wymiana uszczelki pod głowicą jest droga?

Wymiana uszczelki pod głowicą to zadanie trudne, wieloetapowe i czasochłonne. Konieczne jest nie tylko rozłożenie znacznej części silnika, ale również planowanie głowicy, płukanie kanalików wodnych, powtórna obróbka wszystkich elementów głowicy, czy wymiana rozrządu wraz z płynami eksploatacyjnymi. Przeprowadzenie tak wielu czynności tego typu pochłania znaczne ilości roboczogodzin i wymaga nie lada umiejętności, dlatego też koszty muszą być niestety wysokie.

Chcąc wymienić uszczelkę pod głowicą, musimy liczyć się z kosztami na poziomie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Warto zaznaczyć, że ostateczny koszt zależy od skomplikowania silnika, czy stopnia jego uszkodzenia. W prostszych konstrukcyjnie jednostkach lub w momencie, kiedy silnik nie uległ znacznym uszkodzeniom, możemy liczyć na stosunkowo niską kwotę, jaką przyjdzie nam zapłacić.

Jak dbać o uszczelkę pod głowicą?

Jeżeli chcemy, aby uszczelka pod głowicą w naszym aucie była sprawna przez bardzo długi czas, warto oszczędzać silnik w momencie, kiedy jest zimny. Jeżeli elementy jednostki są niedogrzane, zarówno płyn chłodniczy, jak i olej silnikowy charakteryzują się znacznie słabszymi właściwościami, co objawia się przegrzaniem i niewystarczającym smarowaniem wszystkich elementów. Z kolei zbyt wysokie temperatury mogą doprowadzić do sytuacji, w której następuje pęknięcie uszczelki.

Ponadto warto również dbać o układ chłodzenia silnika. Nie tylko poprzez dolewanie płynu chłodniczego, ale również częstą, profilaktyczną diagnostykę, czy szybkie usuwanie usterek, kiedy się pojawią. Dzięki temu zadbamy o poprawne temperatury pracy silnika i ograniczymy ryzyko uszkodzenia uszczelki pod głowicą do minimum.

Uszczelka pod głowicą i jej uszkodzenie urosło już do rangi mitu motoryzacyjnego wracającego za każdym razem, kiedy na forum pasjonatów danej marki, czy majsterkowania jeden z użytkowników zapyta o pewne, charakterystyczne objawy. Warto jednak wiedzieć, że nawet najbardziej widoczne symptomy nie muszą zawsze świadczyć o uszkodzeniu uszczelki, mogą dotyczyć również układu chłodzenia, czy nieprawidłowości w układzie zasilania. Dlatego też przed przystąpieniem do jakichkolwiek napraw warto przeprowadzić gruntowną diagnostykę jednostki, aby uwidocznić wszystkie nieprawidłowości.