Auto Części Zielonki - Opineo

O jakich filtrach trzeba pamiętać podczas wymiany oleju silnikowego?

Informacja rabatowa

Mechanik wymieniający olej

Olej silnikowy jest najistotniejszym płynem eksploatacyjnym pojazdu, pełniącym wiele ważnych funkcji. Poza zapewnianiem prawidłowej pracy jednostki napędowej wpływa na trwałość elementów silnika oraz jego osprzętu - m.in. łańcucha rozrządu czy turbosprężarki.

Co więcej, nowy olej dobrej jakości jest w stanie skutecznie odprowadzać zanieczyszczenia, minimalizować hałas pracującego silnika czy zmniejszać tarcie pomiędzy tłokami i cylindrami, tym samym redukując zużycie paliwa.  Dlatego też, ze względu na swoją niezwykle ważną funkcję, olej silnikowy powinien być wymieniany regularnie.

Wymiana oleju: jakie filtry trzeba wymienić wraz z olejem?

Z reguły kierowcy pamiętają o regularnym wymienianiu oleju. W nowych samochodach olej wymienia się co 15-20 tys. kilometrów, zależnie od szczegółowych zaleceń producenta pojazdu. Jeżeli jeździmy mało i nie uda się nam pokonać 15-20 tys. kilometrów w ciągu roku, warto mimo to wymienić olej silnikowy raz do roku - najlepiej na wiosnę.

To oczywiście niejedyny obowiązek eksploatacyjny. Wraz z olejem należy również wymienić niektóre filtry i uszczelki.

Wymiana oleju: jakie filtry należy wymienić?

Bezwzględnie podczas wymieniania oleju silnikowego należy założyć nowy filtr oleju. Jego funkcją jest filtrowanie zanieczyszczeń, które mogłyby dostać się do silnika lub innych komponentów jednostki napędowej podczas pracy.

Filtr oleju

Poza filtrem oleju warto pokusić się o wymianę filtra powietrza, który wyłapuje zanieczyszczenia mogące przedostać się do silnika wraz z zasysanym powietrzem. Obydwa filtry wspólnie dbają o to, by układ napędowy pozostał czysty i wolny od wszelkich zabrudzeń mogących niekorzystnie wpłynąć na pracę silnika, a nawet doprowadzić do jego uszkodzenia.

Filtr powietrza

Wymiana oleju: jakie filtry? Przede wszystkim filtr oleju

Wymiana filtra oleju sprowadza się do odkręceniu starego filtra podczas wymiany oleju, a następnie założeniu nowego. Przed jego dokręceniem należy uprzednio przesmarować jego uszczelki nowym olejem, co dodatkowo uszczelni połączenie. Wymiana filtra to bardzo prosta czynność i nie powinna trwać ona dłużej niż kilka minut.

Warto zdecydować się na wysokiej jakości filtr renomowanej firmy. Powody są dwa. Po pierwsze filtry olejowe to koszt jedynie kilkudziesięciu złotych, przez co zakup dobrej jakości filtra nie odbije się na portfelu. Poza tym filtr oleju to jeden z najważniejszych elementów chroniących silnik przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z zewnątrz. Warto więc zadbać o to, by zapewniał on możliwie najlepszą skuteczność filtrowania.

Wymiana oleju: jakie filtry? Nie należy zapominać o filtrze powietrza

W normalnych warunkach na każde tysiąc kilometrów silnik jest w stanie zasysać aż 20 gramów kurzu. Przy dużym zapyleniu (np. podczas jazdy szutrowymi i polnymi drogami) ilość ta może wzrosnąć kilkukrotnie.

Dlatego też drugim niezwykle istotnym filtrem jest filtr powietrza. Jego wymiana nie jest obligatoryjna podczas wymiany oleju silnikowego, niemniej warto ją wykonać. Stary i zanieczyszczony filtr powietrza sprawi, że świeży filtr oleju będzie szybciej się brudził, a przez to jego wydajność oraz żywotność znacząco zmaleją.

Filtry powietrza mają szczególne znaczenie zwłaszcza w nowych samochodach, których producenci przykładają szczególną uwagę do zapewnienia odpowiednio precyzyjnych parametrów mieszanki paliwowo-powietrznej. Od filtrów w nowszych modelach pojazdów wymaga się doskonałych parametrów filtracyjnych, które zapewniają zwiększoną trwałość cylindrów oraz tłoków, a także przyczyniają się do zredukowania ilości zużywanego paliwa.

Co jeszcze warto wymienić podczas wymiany oleju?

Wyjaśniliśmy kwestię tego, jakie filtry przy wymianie oleju należy wymienić. Poza filtrem oleju i powietrza warto pamiętać o uszczelce korka spustowego. Wciąż wiele osób zapomina lub celowo nie wymienia tego elementu. Należy jednak pamiętać, że od stanu korka spustowego oraz jego uszczelki zależy szczelność całego układu smarowania. Z racji tego, że koszt korka spustowego oscyluje w granicach kilkunastu złotych, zdecydowanie warto pokusić się o jego wymianę, zwłaszcza gdy nie pamiętamy, czy kiedykolwiek był on wymieniany.

Jakie filtry przy wymianie oleju nie są obligatoryjne, a które warto wymienić? Wymiana filtra powietrza i oleju może być doskonałym pretekstem do wymiany filtra paliwa - zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Dobrym pomysłem będzie także wymiana filtra kabinowego, który oczyszcza powietrze zasysane do wnętrza kabiny pojazdu.

Filtr paliwa