Auto Części Zielonki - Opineo

Jak sprawdzić przebieg auta?

Duża ilość samochodów na złomowisku

Oszuści często zostawiają ślady, a kłamstwo ma krótkie nogi. Choć niewielu zdaje sobie z tego sprawę - największym przyjacielem nieuczciwego handlarza jest... klient. Dlaczego? Ponieważ nie zadaje szczegółowych pytań lub co gorsza - decyduje się na zakup auta pod wpływem jego uroku i przebiegu, który rzadko przekracza 190 000 kilometrów. Jak nie dać się oszukać i w jaki sposób poznać faktyczny przebieg samochodu?

Pierwsze wrażenie bywa zgubne

Decydujesz się na zakup używanego samochodu, masz już wybraną markę oraz model i po sprawdzeniu historii pojazdu udajesz się do handlarza na oględziny. Możesz się spodziewać świetnej kondycji lakieru i tapicerki, czystych szyb oraz wizualnie - nieużywanej popielniczki.

Pierwsze wrażenie bywa zgubne i dopiero po zakupie wszystkie wady wizualne powoli wychodzą na wierzch. Handlarze to rekordziści w stosowaniu nowatorskich past i środków do polerowania lakieru. Po kilku wizytach w myjni możesz się zdziwić, jak w ułamku sekundy pięknie błyszcząca nawierzchnia zaczyna matowieć. Dotyczy to prawdopodobnie większości sprzedawanych samochodów używanych.

Eksploatacja wnętrza, a rzeczywisty przebieg samochodu

Jak po wyglądzie sprawdzić przebieg samochodu? Zacznijmy od aspektów psychologicznych. Poszukując samochodu pewnie celujesz w model o przebiegu niższym niż 200 000 kilometrów. Mediana rocznej eksploatacji samochodu często przekracza 30 000 kilometrów (niespełna 3000 kilometrów miesięcznie / 100 kilometrów dziennie), więc teoretycznie poszukujesz auta 6-7 letniego. W praktyce mowa o 10-12 letnim samochodzie. Zastanów się teraz sam, czy poprzedni właściciele pojazdu mogli pokonywać 30 000 kilometrów rocznie? Zapewne domyślasz się, że to możliwe, więc sam fakt, że 10-12 letni samochód ma poniżej 200 000 kilometrów przebiegu powinno dać Ci do myślenia.

Podczas oględzin auta przyjrzyj się kierownicy. Jeżeli jest mocno wytarta, to samochód będzie miał przebieg oscylujący wokół 400 000 kilometrów. Następnie zwróć uwagę na wszystkie pedały z naciskiem na hamulec. Jeżeli jest on wytarty (gładki, nie posiadający wypustów), to samochód hamował przynajmniej 600 000 razy. Statystyczny "Kowalski" na jeden kilometr drogi dwukrotnie naciska hamulec. Podzielmy więc 600 000 na pół i otrzymamy faktyczny przebieg samochodu - powyżej 300 000 kilometrów.

Obserwuj wszystkie obwódki obok ważnych przycisków i przyjrzyj się zapalniczce. Jeżeli handlarz twierdzi, że w środku nie było palone, to popielniczka powinna być czysta, zapalniczka jak nowa, zaś kaseta błyszcząca. Ważne są śruby mocujące, które powinny być nietknięte.

Czarna skrzynka - ostateczny dowód faktycznego przebiegu

Nowocześniejsze samochody wyposażone są w wiele urządzeń elektronicznych, które stale zapisują pomiary i przesyłają je do koncernu. Producenci samochodów w ten sposób widzą, które elementy wyposażenia bywają wadliwe i badają poszczególne zachowania kierowców. Handlarze nie zdają sobie z tego sprawy, że komputer pokładowy zapisuje każde uruchomienie pojazdu, każdy błąd systemu i do tych wydarzeń przypisuje aktualny przebieg pojazdu. Wystarczy więc udać się na przegląd do autoryzowanego serwisu i poprosić o historię pojazdu. To spory wydatek, ale pozwoli nam poznać faktyczny przebieg auta. Jako, że cofanie liczników jest nielegalne - nieuczciwi handlarze na samą myśl o przeglądzie w autoryzowanym serwisie poinformują nas, że pojazd znalazł już innego nabywcę.

Zakup używanego samochodu może spełnić nasze marzenia lub wciągnąć w niekończący się wir inwestycji. Kierowców częściej spotyka druga opcja, dlatego aby nie zostać oszukanym zachęcamy do analizy każdej oferty sprzedawców i inwestycji w profesjonalny przegląd kosztem wizyty u kolegi handlarza. Jeśli potrzebujesz częsci motoryzacyjnych do swojego samochodu zapraszamy do naszego sklepu autoczescizielonki.pl