Auto Części Zielonki - Opineo

Dlaczego parują szyby w samochodzie?

Informacja rabatowa

Zaparowana szyba podczas deszczu

Dobra widoczność jest bardzo istotna podczas prowadzenia pojazdu, może jednak zostać poważnie ograniczona z powodu zaparowanych szyb. Gdy zastanawiamy się dlaczego parują szyby w samochodzie, w pierwszej chwili zakładamy, że uszkodzone mogą być filtr kabinowy lub nagrzewnica. Faktycznie części ten w największym stopniu odpowiadają za walkę z parą, nie są jednak jedyne.

Powstawanie pary

W powietrzu, nawet odczuwalnym jako suche, występuje wilgoć. Zauważamy ją jednak dopiero gdy zaczyna się szybko poruszać (np. parowanie gotującej się wody) lub ulega skropleniu. Właśnie to drugie zjawisko utrudnia nam prowadzenie samochodu. Jego mechanizm jest bardzo prosty. Wystarczy by woda w postaci pary zderzyła się z powierzchnią o znacznie niższej temperaturze. Oddaje jej wówczas energie cieplną i skrapla się, początkowo w postaci miniaturowych kropelek. Te załamują światło w sposób znacznie bardziej skomplikowany niż jednolita tafla wody i w efekcie uniemożliwiają widzenie przez szybę samochodu.

Potrzeba więc dwóch czynników: dużej wilgotności wewnątrz samochodu i różnicy temperatur pomiędzy wnętrzem, a powierzchnią szyby. Wilgoć pochodzi w większości z oddechów kierowcy i pasażerów, różnica temperatur jest natomiast najlepiej widoczna zimą.

Zaparowanie szyb jest zupełnie naturalne, zamiast więc pytać „dlaczego parują szyby w samochodzie”, należy zapytać „dlaczego nie działają systemy ograniczające parowanie”.

Przyczyny tkwiące w samochodzie

Zaparowane szyby najczęściej wynikają z niewłaściwego działania układu wentylacyjnego.

Filtr kabinowy – Jeśli filtr kabinowy dawno nie był wymieniany, jest duże prawdopodobieństwo, że zdążył zapchać się pyłem i zanieczyszczeniami. W skutek tego, ciąg powietrza w samochodzie jest znacznie słabszy i w tym samym czasie można pozbyć się tylko części wilgoci. Zazwyczaj wymieniamy filtry na wiosnę wraz z przeglądem klimatyzacji, jednocześnie zimą zastanawiając się dlaczego szyby parują. Jeśli faktycznie filtr kabinowy jest zużyty, należy go wymienić na nowy (w żadnym wypadku nie używany) – jest to tania część, możliwa do samodzielnej wymiany.

Nagrzewnica – Nagrzewnica może przyczynić się do zaparowania szyb na dwa sposoby. Po pierwsze może działać zbyt słabo, co nie pozwala na podgrzanie szyb do odpowiedniej temperatury. Jeśli tak jest, to szyby będą zaparowane tym bardziej, im zimniej jest na zewnątrz.
Może się też zdarzyć, że sama nagrzewnica jest zużyta do tego stopnia, że przestaje być szczelna. Wówczas płyn może parować wewnątrz kabiny, powodując tłusty nalot na szybach, który utrudnia szybkie wyczyszczenie zaparowanych szyb. Teoretycznie ten drugi problem może dotyczyć także innych elementów układu chłodzenia i wentylacji.

Jeśli przyczyną zaparowanych szyb jest nagrzewnica, należy wymienić ją w całości (rozwiązanie długoterminowe) lub naprawić, być może wymieniając uszkodzony radiator (rozwiązanie tańsze, ale może okazać się niewystarczające).

Uszczelki – Jeśli uszczelki zabezpieczające drzwi i szyby są w złym stanie, do samochodu może dostawać się wilgoć z zewnątrz. Podczas postoju będzie ona ściekała w kierunku dywaników/wycieraczek. Po ruszeniu i uruchomieniu nawiewu lub klimatyzacji, temperatura podniesie się wewnątrz pojazdu co spowoduje przyspieszone parowanie.

Przy w pełni sprawnym systemie wentylacji, nawet sparciałe uszczelki nie powinny jednak spowodować silnego zaparowania szyb. Mimo to, podobnie jak filtr kabinowy i nagrzewnicę, lepiej je wymienić na nowe.

Przyczyny po stronie kierowcy

U niektórych kierowców szyby będą bardziej zaparowane z ich własnej winy.

Nadmiar wilgoci – Zwłaszcza zimą możliwe jest wnoszenie wody do samochodu w ilości przekraczającej możliwości układu wentylacyjnego. Zaśnieżone buty i kurtki lepiej więc otrzepać przed wejściem do samochodu.
Dywaniki pod siedzeniami na zimę najlepiej wymienić na gumowe wycieraczki, z których wodę można po prostu wylać.

Jazda bez ogrzewania i złe ustawienie nawiewów – Oddech zawsze ma podobną temperaturę. Kierowca, który wyłączy nagrzewnicę, nie tylko więc zmarznie, ale też skutecznie zasłoni sobie widok. Warto pamiętać, że podgrzanie szyb i zapewnienie zewnętrznego obiegu powietrza bardzo zmniejsza skłonność szyb do zaparowywania. Obieg wewnętrzny ze swojej natury nie może pomóc w usunięciu wilgoci na zewnątrz, a taka jest właśnie rola systemu wentylacji w walce z zaparowanymi szybami.

Jak mieć czyste szyby?

Przede wszystkim należy sprawdzić elementy systemu wentylacji – nagrzewnica i filtr kabinowy są faktycznie kluczowe. W razie potrzeby należy wymienić zużyte elementy na nowe. Podobnie z uszczelkami drzwi i szyb, które jednak sprawiają kłopoty znacznie rzadziej. Jeśli samochód jest w pełni sprawny, należy zadbać by do jego wnętrza nie dostawał się nadmiar wilgoci. Pomoże w tym wymiana tkaninowych dywaników na gumowe wycieraczki, oraz poświęcenie chwili podczas wsiadania do pojazdu by otrzepać odzież z wody i śniegu. Warto też ustawić obieg zewnętrzny powietrza by nie blokować usuwania nadmiaru wilgoci.