Auto Części Zielonki - Opineo

Co to jest wahacz i jakie pełni funkcje w samochodzie?

Informacja rabatowa

Wahacz zawieszenia koła

Czy wiesz, dlaczego Twoje auto utrzymuje prawidłowy tor jazdy, zapewniając odpowiedni komfort jazdy i bezpieczeństwo? Jest to możliwe dzięki wahaczowi. W tekście informujemy, co to jest wahacz, jak jest zbudowany, jakie pełni funkcje, a także, w jaki sposób rozpoznać jego zużycie.

Co to jest wahacz?

Zgodnie z definicją, mianem wahacza określa się sztywny element mechanizmu wykonującego cykliczny ruch obrotowy wokół osi. Po ugięciu się wahacz powraca do położenia początkowego, kończąc jeden cykl pracy. Powrót wahacza może odbywać się w sposób jałowy lub czynny.

Odłóżmy jednak definicje i zastanówmy się, co to jest wahacz? Element ten stanowi podstawowy komponent zawieszenia pojazdów silnikowych, zapewniając ich stabilność podczas jazdy. Wahacz łączy nadwozie samochodu ze zwrotnicą koła. Zwykle wahacz jest odseparowany silentblokami, czyli tulejami metalowo-gumowymi. Tuleje wahacza te pozwalają na przenoszenie drgań pochodzących z nierównej nawierzchni do wnętrza pojazdu. Zwykle wahacze produkowane są z wytłaczanych profili stalowych o podwyższonej wytrzymałości, z odkuwek stalowych lub odlewów żeliwnych albo aluminiowych.

Rodzaje wahaczy montowanych w samochodach

W przemyśle motoryzacyjnym producenci pojazdów stosują trzy rodzaje wahaczy: poprzeczny, wzdłużny i skośny.

Klasycznymi wahaczami są wahacze poprzeczne będące sztywnym elementem prowadzącym koło. Co to jest wahacz poprzeczny i jak działa? Tego typu wahacze przekręcają się równocześnie wokół wzdłużnej płaszczyzny pojazdu oraz wokół osi równoległej. W klasycznych samochodach koła prowadzone były przez dwa tego typu wahacze, które tworzyły układ równoległy lub trapezowy. Układ równoległy wahaczy poprzecznych składa się z dwóch identycznych wahaczy, z kolei układ trapezowy składa się z dłuższego dolnego wahacza oraz krótszego górnego.

Wahacze skośne stosowane są głównie przy osiach kół niekierowanych i przekręcają się wokół osi skośnej względem podłużnej i poprzecznej osi symetrii samochodu. Ostatni typ wahaczy - wahacze wzdłużne - prowadzą koła kierowane i przekręcają się wokół osi prostopadłej do płaszczyzny symetrii samochodu. Występują one w formie korbowych lub rozwidlonych układów.

Współcześnie producenci samochodów stosują różne układy i rodzaje wahaczy. Przykładem mogą być układy wichrowate, które łączą wahacze poprzeczne ze wzdłużnymi lub skośne z poprzecznymi. Takie połączenie pozwala na wyeliminowanie zmienności rozstawu i pochyleń kół samochodu.

Warto zwrócić uwagę również na wprowadzone na rynek w latach 80. zawieszenia wielowahaczowe, które składają się z wielu różnych wahaczy prowadzących jedno koło jezdne. Przykładem pojazdu z układem wielowahaczowym może być VW Passat B5. Takie układy wahaczy są oczywiście o wiele bardziej skomplikowane i droższe, jednak zapewniają lepszy komfort oraz dynamikę jazdy względem zawieszenia z tradycyjną belką skrętną.

Oznaki zużycia wahacza i kiedy należy go wymienić?

Wiedząc już, co to jest wahacz oraz jaką pełni funkcję, możemy zastanowić się, jakie są objawy zużytego wahacza. To, w jaki sposób oraz w jakim tempie zużywa się wahacz, zależy przede wszystkim od stylu jazdy, jakości nawierzchni oraz sposobu, w jaki eksploatowany jest samochód. Niezależnie od tych czynników, stan wahaczy warto kontrolować przynajmniej raz na kilka miesięcy - np. podczas przeglądu pojazdu lub innych prac serwisowych.

Uszkodzenie wahacza objawia się szarpaniem przy ruszaniu, słabszą reakcją na skręcanie, a także stukami zawieszenia podczas jazdy na nierównej nawierzchni. Zepsute wahacze utrudniają również utrzymanie prawidłowego toru jazdy. Z tego też względu zużycie wahaczy można zdiagnozować samodzielnie.

Niegdyś kierowcy chętnie decydowali się na regenerację wahaczy, jednak obecnie jest to nieopłacalne ekonomicznie. O wiele lepszym rozwiązaniem jest zakup nowych wahaczy od sprawdzonych producentów.

Czy samodzielna wymiana wahacza jest możliwa?

Wymiana wahacza nie jest zbytnio skomplikowana. Najpierw należy umieścić samochód na podnośniku oraz zdjąć koło. Dalej należy odkręcić śrubę sworznia wahacza. Aby go wybić ze zwrotnicy, można użyć gumowego młotka. Dzięki niemu poradzimy sobie nawet z mocno zapieczonym sworzniem. Dalej należy zdemontować kolejne mocowania wahacza. Podczas wymiany wahacza warto od razu zweryfikować stan sworzni, może się bowiem okazać, że i one kwalifikują się do wymiany.

Szukasz dobrych wahaczy w niskich cenach? Sprawdź naszą ofertę i postaw na sprawdzone części od najlepszych producentów.