Auto Części Zielonki - Opineo

Co dzieje się z autem gdy wskaźnik przekracza maksimum?

Zbiornik płynu hamulcowego w silniku samochodowym

Kierowcy często zapominają o sprawdzaniu stanu płynów w samochodzie. Gdy już sobie przypomną i otworzą maskę auta - często się dziwią bardzo niskim poziomem płynów i zamiast uzupełnić zbiorniki do odpowiedniego poziomu, korzystają z całej ich objętości i napełniają pod "korek". Producenci samochodów wyraźnie zaznaczają na zbiornikach linię maksymalnej ilości płynu. Co się dzieje z pojazdem, gdy wskaźnik przekracza maksimum? Poniżej kilka przykładów takich sytuacji.

Dlaczego patrzysz pod samochód? - zasada szczelności

Zapewne wielu z Was od czasu do czasu zagląda pod samochód w poszukiwaniu kropli oleju, bo to pierwsza oznaka, że coś się dzieje nie tak. Kierowcy są przyzwyczajeni, że jeśli ich pojazd jest szczelny, to nie ma powodów do obaw. To błąd! Żaden pojazd nie jest szczelny w stu procentach, a fakt, że olej od czasu do czasu wycieka ma związek z jego temperaturą oraz ciśnieniem. Pamiętając o tym i przenosząc tą wiedzę na zbiorniki z preparatami nie powinniśmy się dziwić, że jeśli płyny przekraczają wartość "maksimum", to samochód musi to odczuć. Najczęściej odczuwa to pod względem ciśnienia, które prowadzi do poważnych awarii wewnątrz silnika.

Przykład pierwszy: za dużo oleju

Podczas wymiany lub "dolewki" oleju powinniśmy sprawdzać bagnet dwukrotnie. Samochód musi stać na płaskiej powierzchni i żeby to sprawdzić, wystarczy spuścić hamulec ręczny. Wartość oleju nie powinna przekraczać "minimum", a najlepiej, gdy będzie pośrodku "minimum" i "maksimum". Silniki (nie ma znaczenia jakim paliwem są zasilane) pracują dzięki odpowiedniemu ciśnieniu oleju i jeśli jest go zbyt dużo - może się przedostać do układu napędowego (pompowtryski, podajniki paliwa) i uszkodzić jednostkę. Rzadko się to zdarza, ale masowe "gubienie" oleju przez pojazd pomimo odpowiedniego koloru spalin może oznaczać jego nadmiar.

Przykład drugi: płyn chłodniczy

Chłodnica to newralgiczne miejsce, bo każdy kierowca powinien wiedzieć, aby nie przesadzać z ilością płynu. Co się stanie, gdy mamy go w nadmiarze? Znów powracamy do ciśnienia. Chłodnica odpowiada za temperaturę silnika, a ta wzrastając będzie powodować ciśnienie w zbiorniku z płynem. W najlepszym przypadku uszkodzimy jedynie instalację, zaś w najgorszym - "przegrzejemy" silnik i konieczny będzie jego remont lub nawet wymiana!

Przykład trzeci: płyn hamulcowy

Ilość i ciśnienie płynu odpowiada za dociskanie tarcz hamulcowych. Jeśli w samochodzie znajduje się zbyt dużo płynu, to możliwa będzie awaria układu podającego preparat. Nagłe zerwanie przewodu spowoduje utratę kontroli nad hamulcami i jedynym sposobem na zatrzymanie pojazdu będzie hamowanie silnikiem lub "ręcznym". Zdarza to się rzadko, ponieważ płynu hamulcowego ubywa zdecydowanie najmniej, zaś kierowcy wiedzą, że z nim nie wolno przesadzać.

Stwarzasz niepotrzebne ciśnienie

Przekroczenie wskaźnika "maksimum" oznacza większe ciśnienie w silniku mogące doprowadzić do poważnych awarii. Producenci celowo implementują wskaźniki, aby nie doprowadzić do takich sytuacji, bo preparaty i płyny po uruchomieniu silnika zaczynają się nagrzewać i zwiększać objętość. To, że w chwili uruchamiania samochodu mamy 30% płynu chłodniczego nie powinno nam sugerować jego braku. Po nagrzaniu się pojazdu objętość płynu wizualnie się zwiększy, nawet do 50% zbiornika. Pamiętajcie, aby wszystkie płyny sprawdzać po zakończonej jeździe, gdy silnik jest jeszcze ciepły.