Auto Części Zielonki - Opineo

Amortyzatory gazowe czy olejowe - które lepsze?

Informacja rabatowa

Żółty amortyzator samochodowy

Nadrzędną funkcją amortyzatorów jest minimalizowanie drgań podczas jazdy, które wywoływane są przez elementy sprężyste w samochodzie. Poprzez eliminowanie drgań amortyzatory zapewniają większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kierowcy często zastanawiają się, które z nich wybrać - amortyzatory olejowe czy gazowe. W niniejszym tekście wyjaśniamy podstawowe różnice, cechy, funkcje, a także wady i zalety obydwu konstrukcji.

Amortyzator gazowy czy olejowy: podstawowe różnice konstrukcyjne

Zasada działania amortyzatorów olejowych sprowadza się do przesączania cieczy roboczej (oleju hydraulicznego o niskiej gęstości) przez zawory na tłoku. Ciecz zamknięta jest we wnętrzu cylindrycznej rury, po której porusza się szczelnie przylegający do ścianek cylindra tłok. Zaworki znajdujące się na tłoku przepuszczają olej pomiędzy komorami, spowalniając ruch całej konstrukcji, a tym samym absorbując drgania powstałe podczas jazdy. Amortyzatory olejowe mogą być regulowane głównie przez wymianę oleju hydraulicznego na ciecz o innej gęstości.

Amortyzatory gazowy, czy gazowo-olejowy - zwany również hybrydowym - to nieco nowsza konstrukcja. Ich budowa opiera się na sprężaniu i rozprężaniu zarówno oleju hydraulicznego, jak i gazu (zwykle azotu) po obydwu stronach szczelnie zamkniętego tłoka. Gaz jest bardziej ściśliwy od oleju hydraulicznego, przez co amortyzator gazowy jest bardziej precyzyjny w działaniu. Zatem, jakie amortyzatory - gazowe czy olejowe będą lepszym rozwiązaniem?

Amortyzator olejowy czy gazowy - charakterystyka pracy, wady i zalety

Zalety i wady amortyzatorów olejowych

Amortyzatory olejowe czy gazowe, które lepsze? Zacznijmy od amortyzatorów olejowych. Do ich niewątpliwych zalet należy zaliczyć prostą konstrukcję, a tym samym niski koszt zakupu oraz eksploatacji. Co więcej, dzięki nieskomplikowanej budowie są one o wiele trwalsze i odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne przy intensywnym eksploatowaniu względem amortyzatorów gazowych. Amortyzatory olejowe bardzo wolno ulegają uszkodzeniom i awariom eksploatacyjnym. Dodatkowo są one łatwiejsze w obsłudze i tanie w naprawie.

Tutaj zalety amortyzatorów olejowych się kończą. Rozwiązanie to jest starsze technologicznie, a przez to amortyzatory z olejem hydraulicznym są cięższe, a zmiana charakterystyki ich pracy wymaga wymiany całego oleju na ciecz o innych parametrach. Dlatego też charakterystyka ich pracy jest zdecydowanie bardziej liniowa od charakterystyki amortyzatorów gazowych. Przed zdecydowaniem, jaki amortyzator - gazowy czy olejowy - okaże się lepszy, poznaj charakterystykę pracy amortyzatorów hybrydowych.

Zalety i wady amortyzatorów gazowych

Amortyzatory gazowe działają w sposób progresywny. Oznacza to, że większa ściśliwość gazu w połączeniu ze zmiennym naprężeniem sprężyn zapewnia duży komfort prowadzenia auta przy jednoczesnym szybszym reagowaniu podczas bardziej ekstremalnej jazdy. Większa precyzja gazu daje wrażenie lepszego wybierania drobnych nierówności drogi. Dla przykładu amortyzatory olejowe działają wolniej i płynniej. Co więcej, charakterystyka pracy amortyzatorów gazowych może być modyfikowana prościej i szybciej, przez co można je dostosować do rodzaju nawierzchni oraz sposobu prowadzenia auta.

Do wad amortyzatorów gazowych należy zaliczyć ich delikatną budowę, a także możliwość łatwiejszego uszkodzenia. W przypadku awarii któregokolwiek z uszczelnień gaz natychmiast ulatnia się, a amortyzator automatycznie traci swoje właściwości. Dla porównania amortyzatory olejowe w przypadku awarii uszczelnienia zachowują część swoich właściwości do momentu, gdy znajduje się w nich ciecz robocza. Dodatkowo amortyzatory gazowe są również droższe od amortyzatorów olejowych.

Gazowe czy olejowe amortyzatory - jak odróżnić, które amortyzatory mamy w samochodzie?

Niewprawionym osobom trudno rozróżnić konstrukcję amortyzatora. Dlatego też, jeżeli zastanawiasz się, czy masz w samochodzie olejowe, czy gazowe amortyzatory, zdemontuj jeden z amortyzatorów, przytrzymaj w znamionowej pozycji pracy, w jakiej znajduje się w samochodzie, a następnie ściśnij i puść amortyzator. Dzięki obserwacji zachowania się tłoczyska dowiesz się, z jakim rodzajem amortyzatora masz do czynienia.

W przypadku amortyzatora gazowego masz do czynienia z konstrukcją jednorurową bez zbiornika kompensacyjnego. Podczas ściskania amortyzatora poprzez wzrost ciśnienia gazu tłoczysko porusza się ku dołowi, a po rozprężeniu gazu, tłok porusza się do góry, zwiększając ciśnienie oleju. Jeżeli trzymasz w rękach konstrukcję dwururową, zapewne masz do czynienia z amortyzatorem olejowym z otwartą komorą kompensacyjną. Które amortyzatory są lepsze – gazowe czy olejowe?

Jakie amortyzatory są lepsze - gazowe czy olejowe?

Utarło się przekonanie, że amortyzatory gazowe są lepsze. Nie możemy jednak w pełni zgodzić się z tym stwierdzeniem, ponieważ to, który rodzaj amortyzatora okaże się lepszym rozwiązaniem, zależy przede wszystkim od naszych potrzeb, stylu jazdy oraz budżetu.

Większość kierowców jeżdżących na torze oraz preferujących agresywniejszą jazdę, zdecydowanie częściej wybierze droższe amortyzatory gazowe, które zapewnią większą precyzję sterowania, lepsze dopasowanie charakteru pracy do stylu jazdy, a także gwarantujące szybsze wybieranie nierówności.

Co ze zwykłymi użytkownikami aut, którzy nie mogą zdecydować się, czy wybrać amortyzator powietrzny, czy olejowy? W przypadku standardowej eksploatacji auta rozsądniejszym rozwiązaniem będą amortyzatory olejowe. Są tańsze w eksploatacji, naprawie oraz zakupie, zapewniają płynniejszą jazdę oraz wysoki komfort podróży, a jednocześnie są bardzo trwałe i wytrzymałe. Zatem jeżeli nie zależy nam na maksymalnych osiągach i idealnej precyzji prowadzenia, warto postawić na amortyzatory olejowe.

Czy warto regenerować amortyzatory?

Z ekonomicznego punktu widzenia regeneracja amortyzatorów nie jest optymalnym rozwiązaniem. Amortyzatory odznaczają się dość krótką żywotnością, która zależna jest od charakteru jazdy i rodzaju amortyzatora. Dodatkowo ich regeneracja nie jest opłacalna, ponieważ po regeneracji jednego komponentu konieczne będzie odnowienie pozostałych części wchodzących w skład amortyzatora, co mija się z celem. O wiele lepszym rozwiązaniem jest zakup nowych amortyzatorów pochodzących od sprawdzonych producentów części zamiennych.

Mężczyzna wymieniający amortyzator

Zastanawiasz się, jaki amortyzator jest lepszy: gazowy czy olejowy? Nie wiesz, który amortyzator wybrać do swojego samochodu? Przejrzyj naszą ofertę oraz skontaktuj się z naszymi doradcami. Służymy fachową i merytoryczną pomocą na każdym etapie współpracy.