check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 299zł gratis
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Nowa Toyota Yaris GR. Gokart w ruchu ulicznym.
Powrót
Michał Górecki, 08.01.2021 12:54:50
Nowa Toyota Yaris GR. Gokart w ruchu ulicznym.

Nowa Toyota Yaris GR. Gokart w ruchu ulicznym.

Mamy tutaj do czynienia z prawdziwym hothatchem czy z usportowioną wersją popularnego auta miejskiego? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w artykule. Jedno jest pewne nowy Yaris nie jest nudny.

Trochę faktów

Toyota Yaris GR napędzana jest silnikiem o pojemności 1.6 litra. Silnik posiada 3-cylindry oraz turbodoładowanie, co pozwala mu osiągnąć moc 261km. Za przeniesienie napędu na 4 koła odpowiada system GR-FOUR oraz manualna sześciobiegowa przekładnia. Taka konfiguracja pozwala na rozpędzenie Toyoty do 100 km/h w czasie trochę ponad 5 sekund. Maksymalna prędkość wynosi 230 km/h i została ograniczona elektronicznie.

https://newsroom.toyota.eu/toyota-yaris-gr/

Rozwiązania zaczerpnięte z WRC

Toyota Gazoo Racing World Team postarało się przenieść swoje najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania do nowego Yarisa. Między innymi w nowym GR znalazł się napęd GR-FOUR.  To rozwiązanie pojawiło się ostatnio w modelu Celica 20 lat temu. Teraz możemy się z nim spotkać również w Yarisie w unowocześnionej wersji.

 

Pierwsze wrażenia

Przedsprzedaż modelu zaczęła się już w maju, a odbiór pierwszych egzemplarzy rozpoczął się w drugiej połowie 2020. Kierowcy, który mieli okazję odbyć pierwsze przejazdy wskazali tylko kilka wad. Wskazywali na problem z nienaturalnie wysoka pozycją za kierownicą, która nie koresponduje ze sportowym charakterem modelu. Same fotele są wygodne ale nie zapewniają wystarczającego trzymania bocznego w zakrętach. Dodatkowo, krótkie siedzisko powoduje, że wyższe osoby będą miały kłopot ze znalezieniem odpowiedniej pozycji. Jeśli chodzi o wady można wymienić, również nienajlepsza widoczność. Spory wyświetlacz i lusterko dość mocno ograniczają widoczność. To tyle jeśli chodzi o elementy, na które można narzekać. Teraz już tylko plusy.

https://newsroom.toyota.eu/toyota-yaris-gr/

Sportowy duch

 Mała sportowa kierownica pewnie leży w dłoniach. Dźwignia 6- stopniowej przekładni manualnej umieszczona jest wysoko co powoduje, że podczas zmiany biegu kierowca nie musi zdejmować ręki z kierownicy na długo. Mamy do czynienia z samochodem sportowym, więc również dźwignia hamulca ręcznego znalazła się blisko fotela kierowcy. Ręczny w tym modelu jest mechaniczny. Wyświetlacz umieszczony centralnie pozwala na odczytanie istotnych dla auta sportowego parametrów. Znajdziemy tu informacje o ciśnieniu doładowania turbiny, ciśnieniu w ogumieniu czy rozkładzie momentu obrotowego na każdą z osi.

W przypadku Yarisa nie możemy mówić o usportowionym modelu seryjnym, a o całkiem nowym rozwiązaniu dedykowanym pasjonatom jazdy po torze. Toyota uruchomiła osobną linię produkcyjną tylko do budowania modelu GR.  Miejski Yaris i sportowy GR różnią się prawie wszystkim. Wspólna jest tylko nazwa, lusterka i lampy.

Kierowca sportowej wersji ma do wyboru trzy tryby obsługi pojazdu. Normalny, sportowy i torowy. Dla każdego z trybów moment obrotowy przenoszony jest na osie w innych proporcjach. Odpowiednio w trybie normalnym napęd rozkładany jest w proporcji 60:40 gdzie większa wartość określa oś przednią. Sport to 30 % na 70%, a tryb torowy dzieli moment po równo na obie osie. Najlepsze osiągi dostępne są w trybie torowym i to właśnie taka konfiguracja pozwala na najszybsze pokonanie okrążenia, ale to tryb sportowy daje najwięcej frajdy. Napęd kierowany na oś tylną powoduje, że można wprowadzić małą Toyotę w poślizg.

Za jeden z największych atutów modelu można uznać jego prowadzenie, ponieważ Toyotą możemy pojechać prawie jak autem wyczynowym. Obecność szpery w mechanizmach różnicowych sprawia, że Yaris po prostu zjada zakręty.

https://newsroom.toyota.eu/toyota-yaris-gr/

Różne wersje wyposażenia

Dostępne są 2 wersje wyposażenia VIP i Sport. Wersja VIP jest bardziej komfortowa i posiada system nagłośnienia JBL, a w Sporcie dostajemy kute felgi i bardziej sportowo zestawione zawieszenie. Ceny rozpoczynają się od ponad 140 tyś złotych i biorąc pod uwagę, co możemy za tą kwotę otrzymać uważamy, że są trafione.

Rozwiewając wątpliwości powstałe na początku tego wpisu można spokojnie stwierdzić, że Toyota Yaris GR jest prawdziwym samochodem sportowym, który może dać użytkownikowi sporo wrażeń z jazdy.

Części do samochodów japońskich