check us
Szybka
dostawa
14 dni
na zwrot
dostawa
od 299zł gratis
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Poradnik
  4. Koło dwumasowe w benzynie – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć
Powrót
Marek Zielonka, 17.09.2021 11:52:18
Koło dwumasowe w benzynie – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

Koło dwumasowe w benzynie – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć

Dawniej koło dwumasowe kojarzone było tylko z pojazdami wyposażonymi w silnik diesla. Obecnie jednak element ten znajduje zastosowanie również w innych typach pojazdów. Według statystyk aż połowa samochodów z silnikiem benzynowym wyposażona jest w dwumasę. Jakie funkcje pełni koło dwumasowe? W jaki sposób powinniśmy o nie dbać, aby wydłużyć jego żywotność? Wszystkiego na ten temat dowiecie się z poniższego artykułu.

Podstawowe informacje na temat koła dwumasowego

Koło dwumasowe składa się (tak, jak sama nazwa na to wskazuje) z dwóch mas: pierwotnej oraz wtórnej. Masa pierwotna to większy element, który połączony jest z wałem napędowym. Na nim osadzony jest wieniec koła zębatego. W masie pierwotnej znajdują się również sprężyny, których zadaniem jest tłumienie drgań skrętnych. Masa wtórna odbiera zaś moment obrotowy silnika od masy pierwotnej (poprzez tarczę zabierakową).

Jakie zalety wynikają z zastosowania koła dwumasowego w pojazdach benzynowych?

Głównym zadaniem dwumasy jest więc eliminowanie drgań, przez co znacznie wydłuża się żywotność pozostałych elementów układu napędowego. Ze względu na tę zaletę oraz dużą wytrzymałość na wysokie obciążenia koło dwumasowe znajdowało dawniej zastosowanie jedynie w silnikach wysokoprężnych. Dziś technologia poszła jednak znacznie do przodu.

Obecnie produkowane silniki benzynowe charakteryzują się znacznie większą mocą oraz mniejszymi rozmiarami, dlatego też również w nich znalazło zastosowanie koło dwumasowe. Co ciekawe istnieją również pewne korzyści z zastosowania dwumasy w pojazdach wyposażonych w silniki benzynowe. Otóż silniki te nie powodują znacznego obciążenia dla dwumasowego koła zamachowego. Z tego też względu awarie tego elementu w  pojazdach benzynowych występują dużo rzadziej niż w przypadku pojazdów z silnikiem diesla.

Wspomniane zalety wykorzystania dwumasy w pojazdach z silnikami benzynowymi to jeszcze nie wszystko. Wyeliminowanie drgań oraz wibracji wpływa bowiem korzystnie na komfort jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Samo zadowolenie z jazdy jest ważne, ale nie najważniejsze. Istotne jest również to, jak koło dwumasowe wpływa również na inne elementy układu napędowego. Okazuje się, że dwumasa ochrania sprzęgło, skrzynię biegów, wał korbowy (a także inne elementy wspomnianego układu) przed drganiami. A to z kolei zapobiega powstawaniu uszkodzeń tych elementów (wydłuża się więc okres bezproblemowego użytkowania pojazdu, dzięki czemu jego właściciel może zaoszczędzić zarówno swój cenny czas, jak i pieniądze).

Jak rozpoznać, że uszkodzeniu uległo koło dwumasowe?

Jednoznaczne stwierdzenie, że z kołem dwumasowym dzieje się coś złego na podstawie tylko i wyłącznie samych objawów nie jest możliwe. Dzieje się tak dlatego, że czasami objawy typowe dla uszkodzenia koła dwumasowego mogą świadczyć tak naprawdę o zupełnie innej usterce. Dlatego też, aby dobrze zdiagnozować przyczynę problemu, należy dokonać demontażu skrzyni biegów oraz koła dwumasowego. Warto również zaznaczyć, że najlepiej pozostawić tego typu prace specjalistom. Jakie objawy powinny szczególnie zwrócić naszą uwagę oraz skłonić do przeprowadzenia dokładnej diagnostyki w kierunku ewentualnego uszkodzenia dwumasy? Oto kilka przykładów:

  • podejrzane dźwięki zarówno przy zapalaniu, jak i gaszeniu silnika,
  • silne wibracje przenoszone na podwozie oraz karoserię,
  • wyczuwalne drżenie pedału sprzęgła.

To oczywiście tylko niektóre z licznych przykładów.

W jaki sposób można wydłużyć żywotność koła dwumasowego w silnikach benzynowych?

Uniknąć uszkodzenia koła dwumasowego niestety się nie da. Po pewnym czasie użytkowania da ono prawdopodobnie o sobie znać. Można jednak podjąć pewne działania, które wydłużą żywotność tego elementu. Mowa tutaj między innymi o unikaniu jazdy na zbyt niskich obrotach oraz pamiętanie o redukcji biegu przy manewrach wyprzedzania lub jazdy pod górkę. Ważne jest także wciskanie sprzęgła przy odpalaniu oraz gaszeniu silnika.

facebook